Kto kupuje nowe mieszkania?

24 sierpnia 2016

Czy najliczniejszą grupą osób, które kupują mieszkania w nowych osiedlach są nadal młodzi ludzie chcący się usamodzielnić? Czy struktura klientów deweloperów uległa ostatnio pewnym, zauważalnym zmianom? Sondę prezentuje serwis nieruchomości Dompress.pl.

Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp S.A.

Koncentrujemy się na zaspokajaniu potrzeb w segmencie popularnym, który reprezentowany jest przez klientów dokonujących zakupu na własne potrzeby mieszkaniowe. W tej grupie przeważają osoby młode, w wieku średnio 31 lat, będące na etapie usamodzielniania się i zakładania własnej rodziny. W najbliższych latach może nastąpić tu niewielka zmiana spowodowana wzrostem wymaganego wkładu własnego. Część nabywców będzie prawdopodobnie zmuszona przenieść w czasie zakup swojego pierwszego mieszkania z uwagi na konieczność zgromadzenia odpowiednich środków finansowych. Inaczej wygląda sytuacja w przypadku klientów inwestycyjnych, wśród których przeważają osoby w przedziale wiekowym między 35 a 60 lat, które mają średnio po 44-46 lat.

Wioletta Kleniewska, dyrektor marketingu i sprzedaży w Polnord S.A.

Rosnące wymagania kredytowe skłaniają część nabywców do odkładania zakupu mieszkań w czasie. Ponadto wśród klientów pojawiają się osoby starsze zamieniające mieszkanie na mniejsze lub osiedlające się bliżej rodziny. Nadal jednak najliczniejszą grupę stanowią osoby w wieku około 25-34 lat, poszukujące mieszkania dla siebie lub zakładające rodzinę.

Yael Rothschild, prezes firmy Mill-Yon Gdańsk

Największą zmianą, jaką obserwujemy w strukturze nabywców, jest pojawienie się młodych Polaków, którzy kilka ostatnich lat spędzili za granicą. Nie zawsze zakup mieszkania oznacza jednak powrót do kraju, w tym przypadku są to również zakupy inwestycyjne. Dokonują ich głównie młodzi ludzie w wieku około 30 lat, którzy kupują mieszkania niewielkie, ale wyjątkowe, np. na najwyższych kondygnacjach z widokiem na panoramę miasta.

Tomasz Sujak, członek zarządu Archicom S.A.

Nie obserwujemy spadku liczby młodych ludzi kupujących nasze mieszkania, widzimy natomiast wzrost liczby nieco starszych osób kupujących swoje drugie mieszkanie. Tym samym wzrasta zainteresowanie mieszkaniami trzypokojowymi, szczególnie o mniejszej powierzchni. Widać też rosnący popyt na apartamenty i penthousy, czego przykładem może być sprzedaż w inwestycji River Point zlokalizowanej nad Odrą w bezpośrednim sąsiedztwie wrocławskiego Starego Miasta. Obserwowanym przez nas trendem jest też powracanie klientów, którzy już kiedyś kupili mieszkanie w naszej inwestycji i polecenia ze strony naszych klientów. W ten sposób sprzedajemy blisko 40 proc. mieszkań.

Zuzanna Kordzi, dyrektor ds. handlowych w ECO Classic

Grupa naszych klientów jest bardzo zróżnicowana. Budujemy głównie z myślą o rodzinach. Największą grupę nabywców mieszkań w naszych projektach stanowią młode pary z dziećmi oraz osoby planujące powiększenie rodziny. Duża grupa kupujących to także młode osoby niezależne finansowo, rozpoczynające życie i pracę, którym pomagają rodzice. Nie brakuje również osób, które wybrały inwestycje Hubertus, czy Wolne Miasto jako miejsce, w którym chcą spędzić jesień życia, otrzymujemy sygnały że wybór okazał się trafny.  

Aneta Michalska, reprezentująca Grupę Inwest

O ile wciąż najszerszą grupą naszych klientów są osoby, które kupują swoje, pierwsze mieszkanie, w istocie w ostatnich latach dał się zauważyć wzrost liczby nabywców, którzy zmieniają mieszkanie na większe. Często są to nasi klienci sprzed kilku lat, kupujący drugie, albo trzecie mieszkanie. Najczęściej poszukują większego metrażu w związku z poszerzeniem rodziny, czy wyższymi zarobkami. Seniorzy  również coraz częściej decydują się na zmianę miejsca zamieszkania. Jeszcze 10 lat temu mobilność osób po 60. roku życia była niewielka, a dziś coraz częściej decydują się na sprzedaż własnych nieruchomości i kupno mieszkań w dobrej lokalizacji i otoczeniu rozwiniętej infrastruktury. Zależy im również by mieszkać w sąsiedztwie dzieci i wnuków. Nasze inwestycje temu sprzyjają. Warszawski Grochów, na którym budujemy najwięcej mieszkań charakteryzuje się spokojnym otoczeniem, bezpieczeństwem i licznymi terenami zielonymi oraz rozbudowaną strukturą miejską.   

Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest

Nie zauważamy, aby ostatnio zaszły większe zmiany, jeśli chodzi o strukturę nabywców mieszkań. Naszymi klientami są osoby w różnym wieku. W większości ludzie młodzi, poszukujący swojego pierwszego mieszkania. Osoby starsze, które kupują mieszkania w naszych projektach najczęściej chcą sobie poprawić standard, przeprowadzając się z lokalu w starym budownictwie. Liczba obcokrajowców wśród naszych klientów jest niewielka.

 

Treść znajduje się w archiwum

Możesz ją przeczytać kupując dostęp do naszego archiwum STANDARD.