Praca jest tam, gdzie Ty

29 marca 2017

Blisko 14 tys. nowych biur coworkingowych i 1,8 mlm użytkowników. Tak wyglądają prognozy na przyszły rok według 2017 Global Coworking Survey.

Obserwujemy pogłębiające się „odmiejscowienie” rynku biurowego. To efekt wdrażania przez firmy nowego modelu organizacji i kultury pracy, a także stale rosnącej liczby freelancerów i startapowców, dysponujących pomysłem na własny biznes. Pokolenia ludzi, którzy pracują na własny rachunek czy generacja „Slashies” – osób nieograniczających się do jednego zawodu, pasji lub zainteresowań to dzisiejsza rzeczywistość, z którą muszą się zmierzyć przedsiębiorcy oraz instytucje. W odpowiedzi, powstają kreatywne przestrzenie wspólne, tzw. Hoffice czy kawiarnie i hotele biurowe. Czy takie rozwiązania zagrażają tradycyjnym stanowiskom pracy?

Według prognoz Future of Jobs, w 2020 roku kreatywność będzie trzecią, najbardziej pożądaną u pracowników, umiejętnością. Obok kompleksowego rozwiązywania problemów i krytycznego myślenia to najcenniejsza kompetencja przyszłości. Twórczemu myśleniu sprzyja innowacyjny model pracy oraz inspirujące i funkcjonalne otoczenie. Przygotowanie miejsc w przestrzeni office, które wspierają kreatywność zyskało na popularności, a ich pozytywny wpływ na użytkowników spowodował, że zaczęły powstawać także w siedzibach firm spoza branży kreatywnej. Wymagania nowego pokolenia coraz częściej wykraczają jednak poza ramy standardowego biura. Igreki sprawnie korzystają z dobrodziejstw nowych technologii, umożliwiających m.in. dużą mobilność. Co więcej, są znacznie mniej przywiązani do stałego etatu, który dotychczas był doceniany ze względu na poczucie stabilności i bezpieczeństwa. Przykładem jest tzw. generacja Slashies, to aktywni ludzie, którzy nie ograniczają się do jednego zawodu i poszukują inspiracji w różnych branżach i miejscach. Pokolenie „wolnych ptaków” dyktuje trendy na rynku pracy, a jednym z nich jest rosnąca popularność nowoczesnych przestrzeni publicznych, dostosowanych do wykonywania obowiązków służbowych.

- Wykorzystywanie miejsc ogólnodostępnych do celów zawodowych to pomysł, który dopiero niedawno wkroczył do Polski, a już obserwujemy znaczne zainteresowanie tym zjawiskiem. Wykonywaniu zadań służbowych poza firmą sprzyja smart working. Właśnie opublikowaliśmy wnioski z pierwszego w Polsce projektu badawczego poświęconego temu modelowi zarządzania zespołem. Wśród licznych profitów, osoby realizujące zadania w tym modelu pracy wskazują przede wszystkim pozytywny wpływ na koncentrację i kreatywność oraz łatwość w zachowaniu równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. „Smart Working Guidebook” pokazuje również, że wiele z Polskich firm jest gotowych na tak elastyczny sposób pracy. Z drugiej strony na popularności zyskuje praca zdalna – szacuje się, że ponad 90% dużych, międzynarodowych organizacji oferuje taki sposób wykonywania obowiązków. W efekcie szybko rośnie grupa osób pracujących w miejscach innych niż siedziba firmy – mówi Zuzanna Mikołajczyk, Członek Zarządu Mikomax Smart Office. – Z przestrzeni coworkingowych korzystają najczęściej początkujący przedsiębiorcy i freelancerzy, ale także pracownicy etatowi. Dlaczego? Neutralny grunt, zmiana otoczenia i możliwość budowania społeczności biznesowej, to największe atuty. Pomimo prognoz zapowiadających znaczną popularyzację i dynamiczny wzrost liczby nowych powierzchni wspólnych, nic nie wskazuje na to, aby takie rozwiązania zagrażały tradycyjnym biurom. Należy je rozpatrywać raczej, jako szansę na rozwój dla początkujących biznesów i rozszerzenie możliwości wyboru miejsca, w którym realizujemy projekty.

 

Treść znajduje się w archiwum

Możesz ją przeczytać kupując dostęp do naszego archiwum STANDARD.