Smart working możliwy na polskim rynku pracy

20 października 2016

Jak wynika z ankiety przeprowadzonej wśród działających w Polsce centrów usług, pracodawcy i pracownicy są gotowi na bardziej elastyczny sposób pracy – zarówno jeśli chodzi o miejsce jak i godziny, w których wykonywane są obowiązki służbowe. To wnioski płynące z pierwszej części projektu badawczego "Smart working guidelines for modern service centers in Poland" przeprowadzonego przez Mikomax Smart Office we współpracy z ABSL.

Jak jednak w praktyce wdrożyć smart working? O tym dyskutowano w czasie warsztatów zrealizowanych w ramach drugiego etapu projektu. Ich uczestnicy przyjrzeli się prawnym uwarunkowaniom elastycznej pracy, a także doświadczeniom pracodawców włoskich, którzy wprowadzenie takich rozwiązań rozpoczęli już dwa lata temu.

Uczestnicy projektu badawczego Mikomax Smart Office i ABSL wykazują dużą gotowość do wprowadzenia smart workingu we wszystkich czterech obszarach analizowanych w ankiecie przygotowanej przez firmę doradczą Variazioni. Są to polityka wewnętrzna firmy, przywództwo, technologia i aranżacja przestrzeni biurowej.

- Ankietowane firmy wykazują wysoki poziom zaufania do pracowników i tendencję do ewaluacji zespołu przez pryzmat efektów, a nie godzin spędzonych w biurze. Postrzegają też smart working jako ważne narzędzie Employer Brandingowe, które wpływa na poziom satysfakcji i zaangażowania specjalistów. Ale diagnoza bieżącej sytuacji to tylko jeden z elementów projektu. Naszym celem jest stworzenie zestawu narzędzi i praktycznych wskazówek, rodzaju przewodnika dla firm, które chcą zmienić model pracy na bardziej efektywny i dopasowany do różnych generacji pracowników - mówi Zuzanna Mikołajczyk, Członek Zarządu Mikomax Smart Office.

Jak wynika z badań, obecnie ponad 90 proc. dużych międzynarodowych organizacji oferuje jakąś formę pracy zdalnej. Z kolei około jedna czwarta pracowników UE określana jest mianem cyfrowych nomadów, czyli osób, które dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii mogą wykonywać obowiązki zawodowe z różnych lokalizacji. Trendy te znajdują także odzwierciedlenie w regulacjach prawnych. Na przykład z dniem 1 stycznia b.r. Holandia wprowadziła tzw. Flexible Work Act, czyli przepisy ułatwiające wprowadzenie bardziej elastycznego modelu pracy. A jak sytuacja wygląda w Polsce?

Elastyczne przepisy

Jednym z najważniejszych czynników determinujących wprowadzenie smart workingu w organizacji są kwestie prawne. Pomimo, że samo pojęcie smart working  nie funkcjonuje w polskim prawie pracy, eksperci wskazują, że istniejące przepisy pozwalają na wdrożenie rozwiązań zgodnych z ideą takiego modelu zarządzania.

 - Obecnie organizacje mają do dyspozycji szereg rozwiązań, które pozwalają na większą swobodę co do miejsca i czasu pracy, zgodnie ze specyfiką działania danej firmy. Oprócz rozwiązań takich jak telepraca, możliwe jest tzw. okazjonalne świadczenie pracy z domu. Szczegółowe zasady tego ostatniego rozwiązania nie są określone przez Kodeks Pracy, ale może być ono praktykowane w oparciu o wewnętrzne regulacje pracodawcy i za zgodą obu stron – pracodawcy i pracownika. Możliwe jest także świadczenie pracy z innego miejsca niż dom pracownika – wyjaśnia Marek Wiewiórski, Partner Zarządzający w Wiewiórski Law Firm.

 

Treść znajduje się w archiwum

Możesz ją przeczytać kupując dostęp do naszego archiwum STANDARD.