Każda inwestycja hotelowa powinna mieć określoną długoterminową strategię wyjścia i zarządzania. Poza typowym rozwiązaniem, czyli sprzedażą, możliwe są także wymienione poniżej sposoby pozwalające na pozyskanie kapitału lub przeniesienie obowiązków zarządzania hotelem na inny podmiot.
Jacek Tokarski
Partner | Starszy Analityk Inwestycyjny | Hotel Professionals
Sprzedaż
Sprzedaż to podstawowa strategia wyjścia z inwestycji, w jasny sposób definiująca podział obowiązków oraz środków finansowych. Hotel, jako złożony typ biznesu, powinien być wcześniej przystosowany, zarówno operacyjnie, jak i formalnie do sprzedaży. Ważną rolę w momencie sprzedaży odgrywają zobowiązania sprzedającego wobec pracowników, operatora hotelowego, kontrahentów, jak również wobec samego nabywcy (np. gwarancja udzielona na budynek). Wszystkie te kwestie mają wpływ na cenę, tempo zawarcia transakcji lub samą możliwość jej przeprowadzenia.
Strategia sprzedaży jest typową opcją wyboru dla deweloperów, którzy koncentrują się na budowaniu. W przypadku budowy hotelu z zamiarem szybkiej sprzedaży należy założyć, że optymalną cenę rynkową obiekt osiągnie po okresie stabilizacji, a przynajmniej po pierwszym pełnym roku kalendarzowym.
Moment wyjścia:
- dowolny, jednakże po wprowadzeniu istotnych zmian np. zmianie marki, należy zaczekać ze sprzedażą do czasu widocznego efektu.
Reklama
Wykup E-dostęp już teraz i bądź na bieżąco Kup E-dostęp
Aktywujac E-dostęp, masz możliwość w określonym czasie bądź w określonej ilości, czytać materiały publikowane na naszym portalu [oprócz treści PREMIUM].