Budowa tuneli metra na Woli coraz bliżej

12 lutego 2018

W piątek, 9 lutego rozpoczął się rozruch maszyny do drążenia tuneli metra. W tym tygodniu planowane jest rozpoczęcie budowy pierwszego tunelu i do tego czasu wszystkie systemy tarczy muszą być sprawdzone i przetestowane.

Tarcza TBM to długa niemal na 100 m maszyna, która drąży grunt i równocześnie buduje betonową obudowę tunelu. Po przejściu maszyny tunel jest gotowy, trzeba go jedynie wyposażyć w instalacje i urządzenia potrzebne do ruchu pociągów metra. Elementy tarczy są wkładane przez otwór w stropie stacji na poziom -2 (czyli ten, gdzie będą tory i perony) i montowane na dole. Potem jest próbny rozruch i rozpoczyna się właściwe drążenie tunelu. Tarcza pod ziemią przechodzi przez betonowe konstrukcje kolejnych stacji (na każdej ma serwisowy postój) a po zakończeniu drążenia całego tunelu, po zdemontowaniu jest wyjmowana na powierzchnię.

Tarcze są dwie bo każda buduje tunel dla innego kierunku ruchu. W tym tygodniu drążenie rozpocznie tarcza nazwana Krystyna a kilka tygodni po niej ruszy tarcza Maria. Obydwie mają do pokonania pod ziemią po ok. 3,4 km. Drążenie zakończą jesienią w specjalnie przygotowanym szybie wydobywczym za torami odstawczymi przy stacji Rondo Daszyńskiego.

 

Treść znajduje się w archiwum

Możesz ją przeczytać kupując dostęp do naszego archiwum STANDARD.