[Łódź] Ruszyło drążenie tuneli kolejowych w centrum miasta

31 grudnia 2020

Tarcze dużej i małej maszyny rozpoczęły dzisiaj drążenie tuneli, które kolejowym tunelem średnicowym połączą Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieniec. Ta spektakularna inwestycja o wartości 1,7 mld zł ukończona zostanie do końca 2022 roku. Za inwestycję odpowiada spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.

Do prac użyte zostały dwie tarcze. Tradycją jest, że maszyny drążące tunele otrzymują imiona żeńskie. Duża tarcza Katarzyna odpowiedzialna jest za prace przy dwutorowym tunelu do Łodzi Fabrycznej, natomiast mniejsza tarcza Faustyna, wykona cztery jednotorowe tunele do Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieniec.

Kolejowy tunel średnicowy pod Łodzią będzie miał 6 km długości, będzie on wykonywany przy użyciu tarczy o średnicy 13,04 m. To największa maszyna jaka pracowała do tej pory w Polsce (drążąca tunele pod Martwą Wisłą w Gdańsku miała 12,6 m). Przy budowie trzeba wydobyć prawie 150 tys. metrów sześciennych ziemi.

Treść znajduje się w archiwum

Możesz ją przeczytać kupując dostęp do naszego archiwum STANDARD.