Przygotowania do budowy Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW) powracają na właściwe tory. Według doniesień, trwają obecnie prace nad realizacją odcinka o długości 14 kilometrów, który stanowi kluczowy element Warszawskiego Węzła Drogowego.
Dokumentacja i nowe analizy
Pierwszym krokiem będzie przygotowanie dokumentów niezbędnych do ogłoszenia przetargu na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Władze poinformowały również o wycofaniu wniosków złożonych w 2015 roku do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku. Jak zaznaczono, „pozwoli to na wznowienie postępowania przetargowego, które wyłoni firmę projektową”. Nowy wykonawca będzie odpowiedzialny za ponowną analizę możliwych wariantów przebiegu trasy, uwzględniając m.in. opcję budowy tunelu.
Prace projektowe obejmą zastosowanie nowoczesnych technologii oraz wykorzystanie dotychczasowych doświadczeń z realizacji podobnych inwestycji. Wybrane rozwiązanie ma być zoptymalizowane społecznie, środowiskowo i ekonomicznie, co według przedstawicieli projektu ma kluczowe znaczenie dla jego przyszłej realizacji.
Udział mieszkańców
Podczas prac projektowych planowane jest zorganizowanie serii spotkań informacyjnych dla mieszkańców. Jak mówi jeden z przedstawicieli inwestycji, „opinie lokalnych społeczności będą brane pod uwagę, a wszystkie zgłoszenia przeanalizują projektanci.” Podjęte działania mają na celu zapewnienie transparentności procesu i uwzględnienie uwag mieszkańców.
Po zakończeniu analiz wielokryterialnych do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie trafi nowy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Jej uzyskanie umożliwi opracowanie szczegółowego projektu technicznego. Kolejnym krokiem będzie przygotowanie projektu budowlanego oraz uzyskanie decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej). Szacuje się, że proces budowy WOW może potrwać od 2032 do 2035 roku, pod warunkiem sprawnych uzgodnień i procesu decyzyjnego.
Treść znajduje się w archiwum
Możesz ją przeczytać kupując dostęp do naszego archiwum STANDARD.