Co dostajesz, a czego nie z umową franczyzową? cz. I

19 lipca 2016

W poniższym oraz w następnym artykule skupię się na najbardziej popularnej i najszerzej dostępnej na polskim rynku formie pozyskania globalnej marki dla hotelu - na umowie franczyzy.

Guy Simmons
Special Projects & Operations | Hotel Professionals Sp. z  o.o.,
Wiceprezes Zarządu | Hotel Professionals Management Group S.A.

W ostatnich latach prowadzenie działalności hotelowej w oparciu o model franczyzowy zyskuje coraz większą popularność w Polsce. Rosnąca konkurencja na rynku sprawia, że przynależność do międzynarodowych sieci hotelowych zwiększa atrakcyjność i rozpoznawalność obiektu hotelowego, dając możliwość podłączenia się do globalnych systemów dystrybucyjnych i rezerwacyjnych. Patrząc dwie dekady wstecz, do 1992 roku w Polsce istniały jedynie dwa hotele należące do międzynarodowych sieci: hotel Marriott w Warszawie oraz Radisson sieci Rezidor w Szczecinie. Otwarty w 1989 roku, hotel Marriott był pierwszym hotelem w Polsce działającym pod szyldem globalnej marki. Obecnie baza noclegowa w Polsce liczy ponad 2 500 skategoryzowanych hoteli oferujących około 130 000 pokoi hotelowych, z czego około 26% pokoi funkcjonuje pod marką globalnej bądź regionalnej sieci hotelowej. Liczba marek globalnych sieci obecnych na polskim rynku hotelowym dynamicznie wzrosła przez ostatnie kilka lat, jednocześnie kolejne marki deklarują chęć wkroczenia do Polski. Moxy, czy AC by Marriott sieci Marriott International to najnowsze przykłady marek planujących ekspansję na polskim rynku.   

Z naszych obserwacji wynika, że hotele sieciowe prosperują lepiej niż ich niezrzeszeni konkurenci, osiągając lepsze wyniki, które rekompensują wysokie koszty inwestycji podczas budowy i wyposażenia obiektu, wynikające ze standardów wymaganych przez sieci.

Duża liczba różnych marek obecnych na polskim rynku hotelowym daje inwestorom szeroki wachlarz modeli franczyzowych do wyboru. Należy jednak pamiętać, że każda marka różni się kryteriami i aby dokonać właściwego wyboru, potrzebna jest nie tylko gruntowna wiedza na temat specyfiki wymagań i wytycznych sieci, ale i przede wszystkim wiedza na temat zasad długoterminowej współpracy pomiędzy franczyzodawcą a franczyzobiorcą.

 

Treść znajduje się w archiwum

Możesz ją przeczytać kupując dostęp do naszego archiwum STANDARD.