Dane geoprzestrzenne zrewolucjonizują gospodarkę?

21 września 2017

Jak wynika z danych Markets and Markets, do 2021 r. wartość sektora analizy danych przestrzennych sięgnie 74 miliardów dolarów, w porównaniu do 30,7 miliarda w 2016. Średni roczny wzrost tego sektora w tym okresie będzie wynosił aż 19,2 proc. Szacuje się, że obecnie nawet 80 proc. wszystkich generowanych danych posiada składnik geolokalizacyjny, a wykorzystaniem ich potencjału zainteresowane są firmy ze wszystkich sektorów gospodarki.

Według badania Markets and Markets, najszybciej rozwijającym się segmentem sektora analizy danych geoprzestrzennych jest system informacji geograficznej (Geographic Information System – GIS), który umożliwia gromadzenie i analizowanie informacji pozyskiwanych za pośrednictwem systemu GPS, a także zdjęć satelitarnych i lotniczych.

– Gromadzenie danych przestrzennych z systemu GPS czy zdjęć satelitarnych nie jest niczym nowym. Jednak rozwój nowoczesnych narzędzi analitycznych, przede wszystkim tych opartych na technologiach open source, daje zupełnie nowe możliwości wykorzystania tego typu informacji. Obecnie trudno wymienić sektor gospodarki, który nie jest zainteresowany wykorzystaniem potencjału tkwiącego w analizie danych geoprzestrzennych. Świadczy o tym, chociażby dynamiczny rozwój tego rynku – według P&S Market Research, do 2023 roku wartość sektora GIS będzie rosła na poziomie 10 proc. rok do roku – komentuje Marcin Jaworski, Starszy Architekt Rozwiązań w Linux Polska.

GIS w służbie marketingu, logistyki i sektora publicznego

Analiza danych przestrzennych posiada potencjał optymalizacji wielu gałęzi gospodarki. Przykładem jest sektor logistyczny czy usługi spedycyjne. The United States Postal Service wykorzystuje GIS w celu usprawnienia procesu dostarczania przesyłek, aby szybciej trafiały do adresatów. Amerykańska firma spedycyjna US Express analizuje duże ilości informacji zbieranych przez własne pojazdy wyposażone m.in. w GPS, co pozwala na uzyskanie oszczędności rzędu milionów dolarów rocznie, dzięki opracowaniu możliwie najkrótszych tras przejazdu.

Analiza danych przestrzennych pozwala znaleźć bardziej precyzyjne odpowiedzi na pytania, takie jak np. kto, gdzie i co kupuje. American Express przygotowuje promocje dla swoich klientów na podstawie historii ich zakupów, zbierając dane z geo-tagingu udostępnione przez portal Foursquare. Jak wynika z raportu The Forrester Wave: Geospatial Analytics Tools And Platforms, GIS nie tylko pomaga w zbieraniu danych dla celów sprzedażowych, ale także umożliwia lepsze rozumienie zachowań klientów i dostosowanie oferty do ich potrzeb. Zastosowanie tego systemu w praktyce jest ułatwione dzięki smartfonom i innym urządzeniom podłączonym do Internetu Rzeczy (IoT). Są to bowiem narzędzia pozwalające na pobieranie danych przestrzennych, które następnie są analizowane w czasie rzeczywistym.

Obecnie analiza danych przestrzennych pomaga również zadbać o nasze bezpieczeństwo finansowe. – Chodzi o system używany przez banki do wykrywania oszustw, który analizuje próby zrealizowania transakcji kartą kredytową i odległość pomiędzy punktami, w których te próby miały miejsce – dodaje Marcin Jaworski.

 

Treść znajduje się w archiwum

Możesz ją przeczytać kupując dostęp do naszego archiwum STANDARD.