Krakowska kolej rzeczy

24 kwietnia 2017

W Krakowie rozpoczynają się właśnie największe inwestycje kolejowe od czasu, gdy w 1847 roku została zbudowana pierwsza linia Kolei Krakowsko-Górnośląskiej. Miasto czeka kilkuletni paraliż komunikacyjny, ale czy potem cała infrastruktura kolejowa będzie lepsza?

Przebudowa krakowskiej kolejowej linii średnicowej E30, której koszt wyniesie 2,2 mld zł, rozpocznie się w kwietniu tego roku. Na dwudziestokilometrowym odcinku od Dworca Towarowego do posterunku kolejowego Rudzice, powstaną dodatkowe tory dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej – dwa do stacji Kraków Płaszów i jeden do przystanku Kraków Bieżanów. 1,7 kilometrów nowych torów będzie przebiegać po estakadzie, a 3,2 kilometrów nowych torów położonych zostanie na nasypach. Na Wiśle po obu stronach obecnej przeprawy zostaną dobudowane dwa nowe mosty. Modernizowana będzie cała infrastruktura – tory i system sterowania ruchem, przebudowane zostaną wszystkie przystanki i stacje kolejowe, a w samym centrum miasta powstanie nowy przystanek do obsługi ruchu aglomeracyjnego. W wyniku przebudowy powstanie czterotorowa magistrala kolejowa o dopuszczalnej prędkości 160 km/h z ograniczeniem do 100 km/h na odcinku Kraków Główny - Kraków Płaszów. Pomiędzy tymi dwoma stacjami inwestycja najbardziej odmieni miasto. Czterokilometrowy odcinek będzie kolejowym kręgosłupem komunikacyjnym Krakowa.

Przebudowa krakowskiej kolejowej linii średnicowej to ingerencja w żywą tkankę miasta. Niestety PKP PLK niekoniecznie dobrze odczytuje kontekst miejsca, w którym przeprowadza swoje inwestycje. Mająca powstać w środku milionowej metropolii nowa infrastruktura kolejowa nie będzie się zbytnio różnić od tej spotykanej na peryferiach. W miejscach, w których zapisy konserwatorskie ściśle ograniczają swobodę projektantów, inwestor postarał się zachować historyczny wygląd infrastruktury istniejących wiaduktów. Niestety na pozostałych odcinkach poprowadzonych  na nowym wiadukcie czy nasypach, dominować będzie sztampa i powtarzalność, a dodatkowo  niektóre z projektowanych przystanków będą pozbawione elementarnej funkcjonalności.

Treść znajduje się w archiwum

Możesz ją przeczytać kupując dostęp do naszego archiwum STANDARD.