Nowoczesne parkingi w centrach miast

25 kwietnia 2017

Obecnie w Polsce wskaźnik liczby samochodów wynosi około 600 aut na 1000 mieszkańców. Wzrost zapotrzebowania na miejsca parkingowe w centrach miast, przy jednoczesnym ograniczeniu powierzchni dostępnego terenu, wymaga stosowania przemyślanych rozwiązań - garaży wielokondygnacyjnych, parkingów automatycznych oraz parkingów podziemnych, mogących pomieścić nawet do kilku tysięcy samochodów.

Polityka parkingowa polega m.in. na możliwie największym odciążeniu centrów dużych miast od samochodów oraz stworzeniu systemu, który zredukowałby uciążliwość parkowania i postojów. Brak takiego systemu skutkuje m.in. ograniczeniem ruchu dostawczego, pogorszeniem bezpieczeństwa ruchu, ujemnym wpływem na estetykę otoczenia miejskiego oraz utrudnieniami dla pieszych. Jedynym skutecznym sposobem na rozwiązanie problemu zatłoczenia centrów miast przez samochody jest budowa nowoczesnych parkingów.

Parkingi wielopoziomowe

Projektowanie parkingów wielopoziomowych wymaga uwzględnienia wymagań aktualnych aktów prawnych i norm a także przyjętych standardów jakości wykonania i użytkowania tych obiektów budowlanych. Techniczne rozwiązania projektowe garażu jako budowli (garaż zamknięty) lub budynku (obiekt całkowicie lub częściowo pozbawiony ścian osłonowych) muszą również spełniać określone kryteria, związane m.in. z bezpieczeństwem użytkowania, funkcjonalnością, powiązaniem z infrastrukturą komunikacyjną miasta, aspektami ekonomicznymi itd.

Parkingi wielopoziomowe cieszą się dużą popularnością w aglomeracjach miejskich ponieważ pozwalają na uzyskanie dużej ilości miejsc postojowych przy zajęciu proporcjonalnie małej powierzchni w zabudowie miasta. Wyróżnia się różne typy tego rodzaju parkingów. Jednym z nich jest system Park-a-Back, parking dwupoziomowy, który dzięki odpowiednio ukształtowanemu dojazdowi umożliwia dostęp do miejsc postojowych z przeciwległych stron. W parkingach płytowych prostych z rampą, układ przestrzenny jest oparty na płaskich równoległych stropach mieszczących miejsca postojowe, do których prowadzi rampa. Z kolei parkingi podestowe są szczególnie przydatne w sytuacji, kiedy ukształtowanie terenu wymaga zmiany poziomu części budynku o wysokość połowy kondygnacji.

 

Treść znajduje się w archiwum

Możesz ją przeczytać kupując dostęp do naszego archiwum STANDARD.