PLK realizuje umowy za 25 mld zł

02 stycznia 2018

W 2017 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowy z Krajowego Programu Kolejowego o wartości ponad 18,5 mld zł. W realizacji są umowy o wartości ponad 25 mld zł. W każdym województwie powstają coraz lepsze połączenia i coraz lepsza sieć kolejowa w Polsce.

Kolej szansą dla dużych miast

Zakończoną w 2017 r. inwestycją jest łącznica Kraków Zabłocie – Kraków Podgórze. Największa kolejowa estakada nad Krakowem już od 10 grudnia nie tylko skraca czas przejazdu pociągów do Zakopanego, ale ułatwia przemieszczanie się w mieście i aglomeracji. Dzięki projektowi Kraków Towarowy – Rudzice, wartemu miliard złotych, miasto zyska dodatkowe tory kolei aglomeracyjnej i kolejne nowe przystanki m.in. Kraków Grzegórzki oraz Kraków Złocień, a pasażerowie pociągów dalekobieżnych krótsze podróże.

Również Warszawa, w najbliższym roku i kolejnych latach, dzięki inwestycjom z Krajowego Programu Kolejowego zyska lepszy system komunikacji. Podróżni skorzystają z przebudowanych i nowych przystanków na linii obwodowej Warszawa Koło i Warszawa Powązki. Polskie Linie Kolejowe zmodernizują także linię średnicową i zwiększą możliwości i komfort obsługi pasażerów na stacji Warszawa Zachodnia. W 2018 r., po zakończeniu modernizacji linii Warszawa – Grodzisk Mazowiecki, kolej z pięcioma przebudowanymi i nowym przystankiem Parzniew będzie bezkonkurencyjna w dojazdach do i ze stolicy. Także w Gorzowie Wielkopolskim, Lubinie, Wrocławiu i Olsztynie, nowe przystanki już w 2017 r. zapewniły mieszkańcom lub zapewnią w kolejnym roku, szybszy dostęp do kolei.

Polska Wschodnia na dobrych torach

W 2017 r. podpisane zostały umowy na 7 z 8 projektów Programu Operacyjnego Polska Wschodnia: Lublin - Stalowa Wola Rozwadów, Skarżysko Kamienna - Sandomierz, granica województwa - Czeremcha - Hajnówka, Białystok – Bielsk Podlaski, Lewki - Hajnówka, Działdowo – Olsztyn oraz Szczytno – Ełk. Tworzy się spójna i dobrze rozwinięta sieć kolejowa na wschodzie kraju, która obejmie m.in., Olsztyn, Białystok, Rzeszów, Kielce, Lublin. Magistrala Wschodnia zapewni kontakty stolic i województw, które z powodów historycznych nie posiadały bezpośrednich połączeń. Zachęci do zwiększania przewozów towarowych koleją. Po odnowionych liniach ładunki pojadą szybciej i częściej, co pozwoli też na odciążenie dróg.

Atrakcyjność kolei na wschodzie zwiększą wyposażone w nowoczesną infrastrukturę dworce i perony, możliwość łączenia komunikacji miejskiej i indywidualnej z koleją – czyli parkingi typu P&R i węzły przesiadkowe. Stacje i przystanki będą dostępne dla wszystkich pasażerów, w tym osób o ograniczonej mobilności. Skrócą się czasy podróży, np. na trasie Szczytno – Ełk pociągi pojadą o ponad 1h 22 min krócej, wówczas czas przejazdu zamiast 3h wyniesie ok. 1h 30 min. Możliwy będzie powrót regularnych połączeń na linii Skarżysko - Kamienna – Sandomierz.

 

Treść znajduje się w archiwum

Możesz ją przeczytać kupując dostęp do naszego archiwum STANDARD.