Powierzchnia handlowa największych aglomeracji

08 sierpnia 2018

Osiem największych polskich aglomeracji, tj. warszawską, krakowską, łódzką, poznańską, wrocławską, szczecińską, trójmiejską i Konurbację Śląską, zamieszkuje około 10 milionów mieszkańców o ponadprzeciętnej sile nabywczej, przekraczającej średnio o 30% indeks średniej krajowej – mówi Magdalena Sadal, Dyrektor Działu Badań i Doradztwa Branży Handlowej w firmie Cresa Polska.

Aglomeracje stanowią bardzo atrakcyjny segment rynku i, mimo dynamicznego rozwoju obiektów handlowych różnych formatów w mniejszych miastach, wciąż są dominującym segmentem rynku handlowego w Polsce. Powierzchnia handlowa zlokalizowana w aglomeracjach stanowi obecnie 56% zasobów krajowych, a uwzględniając znane plany deweloperów i projekty komercyjne z funkcjami handlowymi z planowaną datą ukończenia w 2020 roku, udział ten utrzyma się na poziomie 55% w najbliższych dwóch latach. Jednak znaczenie poszczególnych aglomeracji w segmencie jest różne, tak samo jak charakterystyki poszczególnych rynków.

Warszawa

Warszawa to wciąż największy pod względem zasobów powierzchni handlowej rynek (przekroczone 2 miliony mkw., co stanowi 14% zasobów krajowych), jak i potencjału handlowego (ponad 2,5 miliona ludności o średniej sile nabywczej wyższej o 70% od średniego indeksu krajowego) spośród wszystkich aglomeracji. Oprócz 45 centrów handlowych, zlokalizowanych jest tutaj jeszcze 41 obiektów innych formatów, w tym również wielofunkcyjnych, których przybywa na lokalnym rynku, np. niedawno otwarte powierzchnie handlowe w Cedecie, Centrum Marszałkowska czy Hotelu Europejskim. Najnowszym dużym centrum handlowym pozostaje Galeria Północna, otwarta we wrześniu 2017 r. W połowie 2019 r. zaplanowano otwarcie większego obiektu – Galerii Młociny o powierzchni 70 tys. mkw. GLA. Równolegle rozwijać się będą na rynku warszawskim mniejsze formaty zarówno typu mixed-use, np. Koneser, Bohema, Port Praski, ArtN, jak i stricte handlowo-rozrywkowe, głównie w mniejszych miastach aglomeracji, np. w Pruszkowie, Piasecznie, Konstancinie-Jeziornej. Z dużych inwestycji handlowych warto wymienić będące w trakcie rozbudowy obiekty Atrium: Targówek i Reduta czy Centrum Handlowe Janki, znajdującą się po raz kolejny w fazie planowania i projektowania galerię handlową na Wilanowie (ostatnia robocza nazwa tego projektu to Zielone Tarasy Wilanów), a także planowany kompleks komercyjny Towarowa 22. Różnorodność formatów handlowych wraz z towarzyszącymi: niskim poziomem pustostanów (znacząco poniżej średniej dla aglomeracji oscylującej w granicach 4%), relatywnie niskim nasyceniem powierzchnią handlową (3% niższym od średniej dla aglomeracji), a zwłaszcza nasyceniem powierzchnią tylko centrów handlowych (12% poniżej średniej), wciąż bardzo wysokimi stawkami czynszów (stawki prime na poziomie 120-140 EUR za metr kwadratowy) oraz dużym popytem na powierzchnię zarówno ze strony działających już sieci handlowych, jak i nowo wchodzących marek, świadczą o bardzo wysokiej atrakcyjności warszawskiego rynku handlowego.

Śląsk, Szczecin

Niskimi wskaźnikami nasycenia charakteryzują się również rynki handlowe Śląska i Szczecina, odpowiednio około 10% i 20% poniżej średniej dla ośmiu największych aglomeracji. Konurbacja Śląska z ponad 2 milionami mieszkańców o sile nabywczej przewyższającą średnią krajową o 20% jest obsługiwana przez 40 centrów handlowych i 35 obiektów pozostałych formatów o łącznej powierzchni prawie 1,5 miliona mkw. GLA. Z nowych obiektów warto wspomnieć otwarte wiosną tego roku Gemini Park Tychy, a z przyszłych: zaplanowane na trzeci kwartał 2018 roku otwarcie Galerii Libero w południowej części Katowic oraz nowe centrum wyprzedażowe w Gliwicach Silesia Outlet planowane na 2019 rok. Jeszcze w bieżącym roku ma zakończyć się rozbudowa zabrzańskiego Platana, a w kilku działających centrach mają rozpocząć się modernizacje, w ślad za zakończonymi niedawno pracami modernizacyjno-rekomercjalizacyjnymi w sztandarowej śląskiej galerii Silesia City Center. Natomiast znacznie mniejsza aglomeracja Szczecina (560 tys. mieszkańców charakteryzujących się siłą nabywczą 15% przekraczającą średnią krajową) obsługiwana jest przez 10 centrów handlowych i 12 innych obiektów handlowych. Aktywność tego rynku jest utrzymywana głównie przez rozbudowy i modernizacje istniejących obiektów, między innymi zakończone w zeszłym roku powiększenie centrum Galaxy, które dzięki tej inwestycji stało się największą destynacją zakupową Pomorza Zachodniego. Z nowych projektów handlowych warto wspomnieć m.in. o planowanej znaczącej rozbudowie centrum handlowego Ster czy będącym w trakcie realizacji obiekcie mixed-use Hanza Tower, który zaoferuje 17 tys. mkw. powierzchni handlowo-usługowej w ścisłym centrum miasta.

 

Treść znajduje się w archiwum

Możesz ją przeczytać kupując dostęp do naszego archiwum STANDARD.