Według analiz przygotowanych przez Colliers, w 2024 roku na polskim rynku handlowym odnotowano rekordową nową podaż wynoszącą około 509 tys. mkw., co czyni ten wynik najwyższym od 2015 roku. Dominujący udział w tej podaży miały parki handlowe, ale zauważalny jest również coraz większy nacisk na modernizację istniejących centrów handlowych oraz wdrażanie działań zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju i transformacji technologicznej. Zgodnie z przewidywaniami, w 2025 roku te trendy będą się nasilać.
Rozwój w miastach mniejszych i największych
Z danych wynika, że deweloperzy koncentrowali swoje inwestycje głównie w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców (47% nowej podaży) oraz w ośmiu największych aglomeracjach (31% nowej podaży). Zrealizowana powierzchnia objęła 463 tys. mkw. w ramach 40 nowych obiektów oraz 46 tys. mkw. w wyniku rozbudowy 16 istniejących. Łączna powierzchnia nowoczesnych obiektów handlowych w Polsce na koniec 2024 roku przekroczyła 13,3 mln mkw.
Do największych inwestycji oddanych w 2024 roku należały m.in. OTO Park Koszalin (38 tys. mkw.), BIG Ostróda (27 tys. mkw.) oraz ponownie otwarta Nowa Sukcesja w Łodzi (35 tys. mkw.).
Zmiany na mapie handlowej Polski
Jak zauważył Wojciech Wojtowicz, starszy analityk w dziale Market Insights, Colliers, dynamika rynku zmienia się także w dużych aglomeracjach.
Obserwujemy procesy przekształcania funkcji wybranych centrów handlowych. Wrocławskie Arkady jak i poznańska Galeria Malta, zostały zamknięte i są poddawane rozbiórce - komentuje ekspert.
Według niego, w 2025 roku może nas czekać dalsza intensyfikacja przebudów, w tym adaptacja gruntów na nowe cele.
Treść znajduje się w archiwum
Możesz ją przeczytać kupując dostęp do naszego archiwum STANDARD.