Rynek drogowy – podsumowanie i perspektywy

27 stycznia 2017

Bez wątpienia branża budowlana cechuje się silną cyklicznością, na którą mają wpływ rożne mechanizmy. Choć Polska jako jedyny kraj w Unii Europejskiej uniknęła recesji w 2008 r., już w 2012 r. odnotowano pogorszenie sytuacji w infrastrukturze, której towarzyszyło znaczące obniżenie się wskaźników rentowności oraz gwałtowny wzrost liczby bankructw firm budowlanych. Dziś sytuację branży można ostrożnie określić jako stabilną.

Łączna długość nowych odcinków autostrad i dróg ekspresowych ujętych w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) to 3840 km. Program zakłada powstanie 57 nowych obwodnic o łącznej długości 452 km, oraz przebudowy 205 km dróg krajowych. Dotychczas do realizacji skierowano zadania o wartości 80,8 mld zł oraz podpisano umowy z wykonawcami na kwotę 51,4 mld zł. W budowie są 93 zadania o łącznej długości 1329 km dróg.

Coraz więcej kilometrów autostrad

W lipcu 2016 r. oddano do ruchu ostatni, ponad 41-kilometrowy, odcinek autostrady A4 Rzeszów-Jarosław. Tym samym zakończono budowę najdłuższej, bo liczącej 672 km, autostrady w Polsce. Z kolei autostrada A1 wydłużyła się o kolejne 40 km. Nowa trasa ma nawierzchnię betonową, której trwałość, bez gruntownego remontu, ocenia się na 30-40 lat.

W październiku podjęto decyzję o przyspieszeniu realizacji ostatniego, brakującego fragmentu autostrady A1 łączącej północ i południe Polski – 81 km odcinka Tuszyn-Częstochowa. Inwestycja zostanie zrealizowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, w ramach limitu wydatków w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Obecnie w eksploatacji jest 430 km autostrady a docelowo jej długość przekroczy 560 km. 

W budżecie państwa na 2017 r. zaplanowano dodatkowy miliard złotych na modernizację i utrzymanie dróg krajowych. Pozwoli to na dostosowanie ich do wymagań określonych przepisami unijnymi, w tym podniesienie standardu technicznego i rozszerzania sieci dróg krajowych, na której dopuszczony jest ruch pojazdów o nacisku do 11,5 t/oś.

 

Treść znajduje się w archiwum

Możesz ją przeczytać kupując dostęp do naszego archiwum STANDARD.