Rynek nieruchomości handlowych w Polsce

24 kwietnia 2018

Firma doradcza JLL podsumowała I kwartał 2018 r. na rynku nieruchomości handlowych w Polsce.

Rynek inwestycyjny – najlepsze otwarcie roku

- Całkowita wartość transakcji inwestycyjnych w sektorze nieruchomości handlowych w I kwartale przekroczyła 1,7 mld euro, co jest historycznie najlepszym otwarciem roku. Biorąc pod uwagę liczbę i wartość toczących się transakcji oraz dostępność produktu, sektor handlowy ma szansę na wynik sięgający 3 mld euro w całym 2018 roku. Byłby to rezultat o miliard euro wyższy niż zarejestrowany w 2017 r. i najlepszy w historii polskiego rynku - komentuje Agnieszka Kołat, Dyrektor w Dziale Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej, JLL.

Największą transakcją zamkniętą w ciągu trzech pierwszych miesięcy 2018 roku była sprzedaż przez ARES/AXA/Apollo Rida portfolio 28 nieruchomości handlowych za około miliard euro na rzecz konsorcjum zarządzanego przez Griffin Real Estate. Z kolei największą pojedynczą transakcją był zakup Galerii Katowickiej przez malezyjski fundusz EPF od Meyer Bergman za nieujawnioną kwotę.

Obecne stopy kapitalizacji dla wiodących centrów handlowych w Polsce wynoszą 4,9%, a dla najlepszych parków handlowych ok. 7,0%.

Podaż – 380 000 mkw. w budowie

Pod koniec marca 2018 roku całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniosła 13,8 mln mkw., z czego 9,9 mln mkw. przypadało na 411 centrów handlowych. W I kw. 2018 r. otworzyły się trzy nowe centra handlowe. Są to: Gemini Park w Tychach (36 600 mkw.), Galeria Wiatraczna w Warszawie (11 000 mkw.) i Galeria Piastova w Gnieźnie (8 000 mkw.). Łącznie w pierwszych trzech miesiącach rynek urósł o 55 600 mkw.

 

Treść znajduje się w archiwum

Możesz ją przeczytać kupując dostęp do naszego archiwum STANDARD.