Rynek nieruchomości handlowych w Polsce w I półroczu

18 lipca 2018

Firma doradcza JLL podsumowała I półrocze 2018 na rynku nieruchomości handlowych w Polsce.

Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej wynosi obecnie w Polsce blisko 14 mln mkw., z czego 71% przypada na centra handlowe (9,9 mln mkw.), 27% - parki i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe (3,8 mln mkw.) oraz 2% - centra wyprzedażowe (0,25 mln mkw.).

- W pierwszej połowie roku łączna podaż w ramach wszystkich formatów handlowych w Polsce wzrosła o 168 000 mkw., z czego 130 000 mkw. przypadło na centra handlowe. Do końca roku ten format może wzbogacić się o kolejne 198 000 mkw. Warto zauważyć, że polski rynek nadal charakteryzuje się nierównomiernym nasyceniem. Z jednej strony mamy lokalizacje mocno rozwinięte, takie jak Wrocław czy Poznań, z drugiej strony, takie jak Szczecin, gdzie potencjał rozwoju nowoczesnych centrów handlowych nadal jest wysoki - wyjaśnia Joanna Tomczyk, Analityk Rynku, JLL.

W pierwszej połowie roku do użytku oddano m.in. Forum Gdańsk w Trójmieście (62 000 mkw.), Gemini Park w Tychach (36 600 mkw.) czy Rondo Wiatraczna w Warszawie (11 000 mkw.). Łącznie w kraju funkcjonuje 413 centrów handlowych.

- Polska jest już rynkiem dojrzałym, aczkolwiek cały czas mniej nasyconym pod względem powierzchni centrów handlowych niż rynki zachodnioeuropejskie. Oferuje wiele projektów, które pod względem architektonicznym czy wystroju wnętrz, są jednymi z najnowocześniejszych w Europie. Coraz więcej z nich powstaje poza głównymi aglomeracjami. W 2018 r. już co drugie centrum znajdowało się w mniejszym mieście. Liczba białych plam na handlowej mapie Polski zanika, a my gonimy Europę jakością - mówi Edyta Potera, Dyrektor w Dziale Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL.

 

Treść znajduje się w archiwum

Możesz ją przeczytać kupując dostęp do naszego archiwum STANDARD.