Spektakularna inwestycja w Łodzi

06 grudnia 2017

Podróżowanie po Łodzi nie jest łatwe. Władze miasta szukają niekonwencjonalnych rozwiązań. Jednym z nich ma być tak zwane metro, czyli pociąg w podziemnym tunelu.

Nad Łodzią wisi przekleństwo bliskości Warszawy. Dlatego przez wiele lat miasto było bardzo zaniedbane. Tych uwarunkowań nie da się szybko usunąć. Zwłaszcza, że w nowej rzeczywistości nastąpił upadek dominujących wcześniej ogromnych fabryk przemysłu lekkiego, co jeszcze pogorszyło sytuację.

Po otwarciu granic, ze względu na brak miejsc pracy, wielu mieszkańców wyjechało na Zachód. Liczba ludności zmniejszyła się znacząco w ostatnich latach. Natomiast przybyło samochodów. Podobnie jak wszystkie duże miasta, Łódź trapią zatem poważne problemy komunikacyjne. Ulice, również te ważne z punktu widzenia transportu miejskiego, są bardzo wąskie. Korki są więc na porządku dziennym, a wzrost liczby autobusów i tramwajów również nie byłby dobrym wyjściem.

Na początku października tego roku w Ministerstwie Rozwoju doszło do porozumienia w sprawie dofinansowania unijnego dla projektów transportowych. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowy o dofinansowanie dwóch inwestycji: na projekt POIiŚ 5.1-15 Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec oraz projekt POIiŚ 5.2-7 Prace na linii kolejowej nr 289 na odcinku Legnica-Rudna Gwizdanów. Wartość całego projektu wynosi 2,355 miliarda złotych, w tym dofinansowania – 1,628 mld zł.

Polskie Linie Kolejowe wybrały już wykonawcę łódzkiego tunelu średnicowego. Według PKP PLK najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum Energopol Szczecin S.A. i PBDiM Mińsk Mazowiecki – 1,590 mld zł brutto. Zgodnie z planami tunel ma powstać w ciągu 48 miesięcy od podpisania umowy.

 

Treść znajduje się w archiwum

Możesz ją przeczytać kupując dostęp do naszego archiwum STANDARD.