Standardowy parking podziemny czy nowoczesna platforma parkingowa?

05 sierpnia 2016

Zastosowanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych nieczęsto idzie w parze z zachowaniem rozsądnych cen. Obawa o to, że koszt inwestycji okaże się przewyższać koszt tradycyjnego rozwiązania, zwykle jest uzasadniona, a przekonanie, że za wysoką jakość trzeba słono zapłacić, słuszne. Ta zasada nie zawsze się jednak sprawdza. Przyglądając się rosnącej w siłę popularności automatycznych systemów parkingowych zauważyć można, że jest to rozwiązanie tyleż innowacyjne, co korzystne finansowo.

Przekonali się o tym zachodni inwestorzy, którzy już na początku ubiegłego stulecia z powodzeniem stosowali pierwsze platformy parkingowe zamiast tradycyjnych parkingów podziemnych. Również w Polsce, wzorem państw Europy Zachodniej, Stanów Zjednoczonych czy Japonii, coraz częściej odchodzimy od wielkopowierzchniowych garaży na rzecz nowoczesnych, zautomatyzowanych parkingów. Okazuje się bowiem, że gdy przeanalizujemy całościowe koszty budowy i późniejszej obsługi technicznej takiej platformy, będą one niższe, niż gdybyśmy zdecydowali się na budowę tradycyjnego podziemnego parkingu o takiej samej liczbie miejsc parkingowych.  

Na budowę zautomatyzowanego systemu parkingowego coraz częściej decydują się m.in. deweloperzy mieszkaniowi, którzy sprostać muszą szeregom urzędowych wymogów, również tych dotyczących liczby miejsc parkingowych przewidzianych w planach zagospodarowania przestrzennego.

Z kolei kupujący,  ze względu na wysokie ceny nieruchomości częściej wybierają mieszkania małe i tanie. Dla dewelopera oznacza to, że znaczną część terenu inwestycji będzie musiał przeznaczyć na budowę parkingu, ograniczając powierzchnię zabudowy obiektu. Alternatywne rozwiązanie w postaci wielopoziomowych parkingów podziemnych generuje z kolei dodatkowe koszty wynikające ze zwiększonych robót ziemnych, zabezpieczeń przeciwwodnych, dodatkowych układów komunikacji wewnętrznej. W takim wypadku platforma parkingowa umożliwiająca zaparkowanie na jednym miejscu parkingowym dwóch lub więcej samochodów, jest optymalnym rozwiązaniem. Pozwala deweloperowi uniknąć budowy wielopoziomowego parkingu, a zyskaną w ten sposób powierzchnię przeznaczyć na budowę kolejnych mieszkań. Nie bez znaczenia jest również fakt, że dla mieszkańca koszt pojedynczego miejsca parkingowego jest zdecydowanie większy, niż stosowanie dla przykładu rozwiązań parkowania zależnego. Co istotne, budowa automatycznego systemu parkingowego w znacznym stopniu przyspiesza proces realizacji inwestycji, co dla inwestora oznacza czysty zysk – w końcu czas to pieniądz.

 

Treść znajduje się w archiwum

Możesz ją przeczytać kupując dostęp do naszego archiwum STANDARD.