W Europie powstanie 9,1 mln mkw. nowej powierzchni w centrach handlowych

05 maja 2016

Według najnowszych danych międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield rynek centrów handlowych w Europie będzie rozwijać się coraz bardziej dynamicznie.

W latach 2016-2017 łączna podaż nowej powierzchni handlowej może wynieść 9,1 mln mkw.

Z opublikowanego raportu firmy Cushman & Wakefield dotyczącego rozwoju centrów handlowych w Europie European Shopping Centre Development Report wynika, że w ubiegłym roku roczna podaż nowej powierzchni należała do najniższych w minionej dekadzie. W 2015 r. oddano do użytku tylko 4,6 mln mkw., czyli o 15,8% mniej niż rok wcześniej, przy czym w drugim półroczu powstało ponad dwukrotnie więcej nowej powierzchni niż w pierwszym (3,3 mln mkw.). Pod koniec ubiegłego roku łączne zasoby powierzchni w centrach handlowych Europy wzrosły do 156 mln mkw.

Jednak po słabszym 2015  r. tempo rozwoju centrów handlowych przyspieszy w najbliższych dwóch latach, w których na rynek europejski może trafić łącznie 9,1 mln mkw. powierzchni będącej obecnie w przygotowaniu.

Z kolei na rynku inwestycyjnym odnotowano wzrost aktywności inwestorów, którzy w drugiej połowie 2015 r. zawarli transakcje o wartości 15,5 mld euro, czyli o 16,6% więcej rok do roku. Najbardziej atrakcyjnymi rynkami centrów handlowych są nadal Wielka Brytania i Niemcy, na które przypadło ponad 45% łącznego wolumenu obrotów.

Z opublikowanego raportu wynika, że najlepsze perspektywy rozwoju centrów handlowych ma nadal Londyn, który może liczyć na największy wzrost aktywności deweloperskiej. Sprzyja temu niski wskaźnik nasycenia powierzchnią w centrach handlowych wynoszący 231,2 mkw. na 1000 mieszkańców oraz wysoka dynamika sprzedaży detalicznej, której wartość może wzrosnąć do 2020 r. o 15,8%.

 

Treść znajduje się w archiwum

Możesz ją przeczytać kupując dostęp do naszego archiwum STANDARD.