Zmierzch tradycyjnych sklepów nie nastąpi

07 czerwca 2017

Dynamiczny rozwój sektora e-commerce nie oznacza końca tradycyjnych sklepów. Oba kanały sprzedaży będą współistnieć i coraz bardziej się przenikać. Zmieni się natomiast sposób robienia zakupów w galeriach, w których zaczną dominować nowe technologie. To najważniejsze wnioski z przygotowanego przez firmę doradczą Savills raportu "Retail Revolutions".

Publikacja Retail Revolutions analizuje zmiany zachodzące na rynku nieruchomości handlowych. Według opracowania firmy Savills sklepy przyjmują rolę showroom-ów, w których można obejrzeć przykładowe produkty, ale które nie magazynują asortymentu. W Stanach Zjednoczonych marki takie jak Bonobos czy MM.LaFleur zdecydowały się nawet na rezygnacje ze sprzedaży towaru w sklepie stacjonarnym. Proces zakupu produktów z oferty e-sklepu coraz częściej odbywa się również w lokalu handlowym, dzięki udostępnionym klientom urządzeniom podłączonym do Internetu.

Synergia kanałów sprzedaży

Rynek odpowiada także na popularyzację usługi click&collect, w ramach której klienci mogą odbierać w sklepie produkty zamówione w sieci. Handlowcy starają się wówczas zachęcić do zakupów impulsywnych oferując dodatkowe towary. Z kolei właściciele galerii handlowych wychodzą naprzeciw nowym trendom oferując niekiedy możliwość odbioru przesyłek np. poprzez ulokowanie punktu Paczkomatów w sąsiedztwie obiektu. Nadrzędną cechą we współczesnym modelu sprzedaży pozostaje szybkość dostawy. Celem większości sieci handlowych jest taka organizacja zaplecza logistycznego, która pozwoli na dostawę w ciągu jednego dnia. Posiadanie fizycznego sklepu stwarza dodatkowe możliwości przyśpieszenia tego procesu.

- Podział pomiędzy sektorem e-commerce a tradycyjnym handlem coraz bardziej się zaciera. Doświadczenie zakupowe jest rozciągnięte w czasie i na decyzje konsumenta wpływ ma szereg czynności przed-zakupowych, których dokonujemy zarówno online jak i offline. Nie ma ucieczki przed cyfryzacją. Wielokanałowość sprzedaży nie jest przyszłością handlu, lecz procesem, który już się dzieje – mówi Marta Mikołajczyk-Pyrć, Dyrektor Pionu Nieruchomości Handlowych w Dziale Zarządzania Nieruchomościami i Aktywami Savills.

 

Treść znajduje się w archiwum

Możesz ją przeczytać kupując dostęp do naszego archiwum STANDARD.