Jakich mieszkań szukają potencjalni nabywcy? Odpowiedź wydaje się banalna, jeśli przyjrzeć się obecnym wynikom sprzedaży branży deweloperskiej. Na rynku aktywne są wszystkie grupy popytowe, sprzedają się zarówno mieszkania najtańsze jak i te najdroższe. Z oferty znikają zarówno te małe jak i te duże. Ale czy faktycznie dokonując zakupu klienci zaspokajają swoje oczekiwania, czy dokonują raczej selekcji negatywnej by wybrać z tego, co akurat pojawia się na rynku.
Konieczność jak najlepszego dopasowania produktu do potrzeb nabywców staje się faktem wobec zmian jakich doświadczamy na rynku mieszkaniowym. Zdaniem ekspertów z firmy doradczej REAS, która od lat analizuje zmiany zachodzące na pierwotnym rynku mieszkaniowym w Polsce, trudności w dostępie do atrakcyjnych terenów inwestycyjnych, wzrost kosztów realizacji i projektowane zmiany legislacyjne ograniczające możliwości zabudowy będą nieuchronnie zmniejszać rentowność projektów deweloperskich.
- Mimo wciąż niskich stóp procentowych, wzrost cen wynikający z ograniczeń podażowych zacznie w końcu wpływać na popyt, a jednym z największych wyzwań z jakimi przyjdzie mierzyć się firmom deweloperskim, będzie znalezienie sposobu na przyciągnięcie klienta z zasobniejszym portfelem, często bardziej wymagającego. – komentuje Aleksandra Gałabuda, Konsultant w dziale Badań i Analiz Rynku REAS. - Będzie to wymagało większego zaangażowania w stworzenie produktu możliwie jak najlepiej dopasowanego do oczekiwań nabywcy i umożliwi skierowanie do niego odpowiedniego komunikatu sprzedażowego.
Aby było to możliwe, potrzebna jest wiedza na temat tego, czego konsumenci oczekują. Badanie preferencji nabywców przeprowadzone przez REAS na podstawie danych zgromadzonych w 2017 r. za pośrednictwem platformy OBIDO w Warszawie, Krakowie i Wrocławiu – trzech największych i najbardziej aktywnych rynkach mieszkaniowych w kraju – pozwoliło bliżej przyjrzeć się temu zagadnieniu.
Treść znajduje się w archiwum
Możesz ją przeczytać kupując dostęp do naszego archiwum STANDARD.