Z Arnoldem Breschem, członkiem zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. rozmawia Mieczysław T. Starkowski
Mieczysław T. Starkowski: Panie prezesie, budowa tunelu średnicowego w Łodzi to jedna z największych inwestycji tego typu w Polsce. Jego wartość przekracza 1,7 miliarda złotych.
Arnold Bresch: To jedna z największych inwestycji w Krajowym Programie Kolejowym – kontynuacja budowy tunelu od Widzewa do stacji Łódź Fabryczna. Po zrealizowaniu projektu przestanie być ona stacją czołową. Tunele do Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieńca pozwolą rozwinąć połączenia aglomeracyjne, regionalne i dalekobieżne, między innymi na trasie Poznań-Kraków i Szczecin-Lublin. Podróże do i przez Łódź staną się krótsze i bardziej atrakcyjne.
Jak Pan wspomniał, inwestycja połączy odległe punkty miasta.
Nowe podziemne połączenie kolejowe Łódź Fabryczna-Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec zapewni 5 tuneli. Będzie w nich około 17 kilometrów torów. Podziemne trasy wydrążą dwie maszyny TBM (Tunnel Boring Machine). Duża maszyna TBM Katarzyna z komory wschodniej przy ulicy Stolarskiej/Odolanowskiej przygotuje dwutorowy tunel o długości prawie 3 km i średnicy zewnętrznej 12,7 metra w kierunku dworca Łódź Fabryczna. Obiekt będzie się rozgałęział na 4 tunele jednotorowe. Przygotuje je Faustyna – mniejsza maszyna TBM. Będą dwa tunele w kierunku Łodzi Kaliskiej i dwa w kierunku Łodzi Żabieńca o łącznej długości 4,5 km i średnicy zewnętrznej 8,5 m. Faustyna rozpocznie pracę z komory przy ulicy Długosza i Alei Włókniarzy w kierunku komory zachodniej przy ulicy Stolarskiej/Odolanowskiej. Następnie zostanie obrócona i zacznie pracę w kierunku stacji Łódź Żabieniec, od ulicy Włókniarzy do komory przy ulicy Skarpowej. Później maszyna zostanie przeniesiona do komory przy ulicy Inowrocławskiej i wydrąży tunel do komory przy Alei Włókniarzy. Ostatni tunel wydrąży po obróceniu w kierunku stacji Łódź Kaliska.
Treść znajduje się w archiwum
Możesz ją przeczytać kupując dostęp do naszego archiwum STANDARD.