Kurytyba popularnością zdecydowanie ustępuje największym i najbardziej rozpoznawalnym miastom Brazylii, takim jak Sao Paulo, czy Rio de Janeiro. Sytuacja wygląda diametralnie inaczej jeśli bierze się pod uwagę opinie urbanistów oraz specjalistów trudniących się planowaniem transportu. W tym przypadku Kurytyba staje się pierwszoplanowym fenomenem i źródłem inspiracji.
Wpływa na to doświadczenia miasta, które już w latach 70. zdecydowało się na wręcz rewolucyjne zmiany w organizacji transportu. Władze Kurytyby wyprzedziły epokę przez wdrożenie założeń kiełkującego dziś w wielu ośrodkach przekonania o potrzebie nadrzędnej roli komunikacji zbiorowej w obsłudze potrzeb komunikacyjnych ludności miejskiej. W czasach gdy Kurytyba decydowała się na pełną reorganizację systemu transportowego na zdominowany przez autobusy, świat był wciąż zapatrzony na prywatny samochód jako dobro szczególnej rangi.
Stolicę Parany zamieszkuje aktualnie blisko 2 miliony mieszkańców w granicach administracyjnych i 3,4 miliona w regionie miejskim. Oficjalne dane mówią o 300 tys. ludności polskiego pochodzenia, co ze względu na wysoki stopień asymilacji brazylijskiej Polonii może być wartością mocno niedoszacowaną. Z tego też tytułu Kurytybę nazywa się niekiedy najbardziej polskim z miast Ameryki Południowej. Na lata 60. XX wieku przypadły czasy największego wzrostu liczby mieszkańców miasta związane z jego sukcesem ekonomicznym. Do dziś należy ono do tych miast Brazylii, które osiągnęły najwyższe wskaźniki rozwoju społeczno-gospodarczego. Podtrzymywanie prosperity Kurytyby w dużej mierze oparto o reżim planistyczny i organizację systemu komunikacji. Przez długi czas właśnie dzięki temu miasto przedstawiano jako jedno z pierwszych rozwijających się w oparciu o zasady zrównoważonego rozwoju, nim jeszcze zostały one jednoznacznie sformułowane i globalnie spopularyzowane. Chociaż dziś system spotyka się z krytyką i wymaga zdecydowanych działań dostosowujących go do większych obciążeń to jednak szacuje się, że 85% mieszkańców Kurytyby korzysta właśnie z transportu publicznego.
Stolica Parany uznawana jest za miasto pierwszych innowacji w zakresie funkcjonowania transportu. Skupiały się one wokół przyjęcia autobusu jako najlepszego rozwiązania dla obsługi potrzeb transportowych ludności. System Rede Integrada de Transporte został wprowadzony w 1974 roku. Jest to system aktualnie obsługiwany głównie przez autobusy dwuprzegubowe (wprowadzone w latach 90.). Najnowsze mają 28 metrów długości, co czyni je najdłuższymi pojazdami tego typu na świecie. O proekologicznym wymiarze tego rozwiązania stanowi również fakt, że są to pojazdy napędzane biopaliwem.
Treść znajduje się w archiwum
Możesz ją przeczytać kupując dostęp do naszego archiwum STANDARD.