Powstające wtedy tekstylia trzeba było wywieźć. Budowę pierwszej linii kolejowej – Fabryczno-Łódzkiej – łączącej miasto z Koluszkami, a tym samym z wybudowaną w 1848 roku Drogą Żelazną Warszawsko-Wiedeńską, rozpoczęto w 1865 roku. Obecnie, po gruntownej przebudowie, Łódź Fabryczna jest podobno jednym z najnowocześniejszych i trzecim pod względem wielkości dworcem kolejowym w Europie.
O skali inwestycji świadczy całkowita powierzchnia płyty w obszarze stacji i parkingu (około 65 tysięcy metrów kwadratowych), co jest odpowiednikiem 6 pełnowymiarowych boisk piłkarskich. Realizację rozpoczęto w III kwartale 2011 r. Wartość kontraktu brutto wynosi 1,75 miliarda złotych. Przedsięwzięcie uzyskało dofinansowanie ze środków unijnych (POIiŚ), informuje Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Marketingu Polskich Kolei Państwowych.
Łódź Fabryczna uzyska pełną funkcjonalność po wybudowaniu tunelu średnicowego łączącego ją ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Umożliwi to ruch dalekobieżny północ-południe i wschód-zachód. Wpłynie także na poprawę dostępu mieszkańców aglomeracji łódzkiej do transportu kolejowego oraz wzrost konkurencyjności kolei względem innych środków transportu. Prace projektowe i budowlane są zaplanowane na lata 2017-2022.
Niestety, na razie uruchomione zostały tylko niewielkie wyspy handlowe. Podróżni mogą skorzystać między innymi z kawiarni, księgarni czy saloniku prasowego. Zaś na placu przed budynkiem od strony zachodniej pojawiły się food trucki oferujące gorące posiłki.
Komercjalizacja łódzkiego dworca prowadzona jest etapami. Obecnie trwają przygotowania do ogłoszenia przetargów na wynajem pozostałych powierzchni. Planujemy, że pierwsze postępowania na wynajem lokali komercyjnych zostaną ogłoszone w I kwartale przyszłego roku. Szczegółowe informacje, w tym wykaz dostępnych lokali, będą zamieszczane na stronie internetowej PKP. Na tym etapie nie jesteśmy w stanie podać więcej szczegółów, wyjaśnia Wydział Prasowy.
Treść znajduje się w archiwum
Możesz ją przeczytać kupując dostęp do naszego archiwum STANDARD.