Geotagowanie jako źródło informacji o mieście

03 sierpnia 2016

Media społecznościowe stanowią współcześnie jedno z podstawowych narzędzi dystrybucji informacji poprzez budowanie sieci kontaktów między ich użytkownikami. Według SMMEASURE na świecie używa ich blisko 1/3 populacji (2,31 mld ludności). W Polsce jest 14 mln aktywnych użytkowników social media.

Z najbardziej popularnego portalu społecznościowego, czyli Facebooka w ciągu miesiąca korzysta ok. 1,59 mld ludzi. Wyspecjalizowany w publikowaniu i ocenie fotografii Instagram może liczyć na 400 mln aktywnych użytkowników miesięcznie. Te wielkie liczby entuzjastów social media odpowiadają za publikowanie olbrzymich ilości informacji – również o miejscach, w których oni przebywają. 

Tagowanie stanowi sposób kategoryzowania informacji. Polega na przypisaniu np. danemu miejscu, zjawisku lub wydarzeniu krótkiego komentarza tekstowego zastępującego jego bardziej złożony opis. Z kolei geotagowanie jest czynnością polegającą na przypisaniu lokalizacji fotografii dokumentującej takie miejsce, zjawisko lub wydarzenie. Dodanie informacji o miejscu wykonania zdjęcia, czy też sporządzania notatki tekstowej jest możliwe dzięki temu, że większość urządzeń komunikacji mobilnej daje możliwość geolokalizacji. Telefony komórkowe czy tablety dzięki GPS pozwalają z dużą dokładnością na określenie lokalizacji, w której znajduje się użytkownik. Jeżeli w danym miejscu wykona on zdjęcie, jego lokalizacja również może być zapamiętana przez urządzenie.

Użytkownicy mediów społecznościowych poza samym publikowaniem fotografii (zwłaszcza w przypadku aplikacji Instagram czy serwisu Flickr) dzielą się nie tylko obrazem, ale również spostrzeżeniami towarzyszącymi miejscu lub np. czynności uwiecznionej na fotografii. Tym samym dzięki intensywnemu użytkowaniu portalów społecznościowych ich użytkownik buduje bazę danych o sobie oraz o przestrzeni, z którą wchodził w różnego rodzaju interakcje. Baza ta umożliwia odtworzenie jego ruchu a także na stworzenie obrazu miejsca (nawet całego miasta) w oparciu o wyrażane w tagach emocje towarzyszące użytkownikowi. Specjalna kategoria tagów, czyli hasztagi (określenia poprzedzone znakiem #, bez spacji) pozwalają na grupowanie i wyszukiwanie postów publikowanych np. na Facebooku zawierających konkretną informację. W ten sposób można np. poznać tematykę informacji publikowanych przez osoby zamieszkujące daną lokalizację lub ją odwiedzające. Zebranie takich informacji oraz ich agregacja daje możliwość stworzenia mapy.

 

Treść znajduje się w archiwum

Możesz ją przeczytać kupując dostęp do naszego archiwum STANDARD.