Innowacje technologiczne zmieniają branżę motoryzacyjną na świecie

17 maja 2016

Raport KPMG International pt. „Global Automotive Executive Survey 2016. From a product-centric world to a service-driven digital universe”.

Zdolność łączenia się pojazdów z otoczeniem i digitalizacja będą kluczowymi trendami na rynku motoryzacyjnym do 2025 r. Duży wpływ na rozwój branży będzie miała także stale rosnąca popularność alternatywnych napędów opartych na technologiach hybrydowych i elektrycznych. Aż 82 proc. menedżerów z firm motoryzacyjnych na całym świecie spodziewa się w swojej branży gruntownych zmian. Rewolucja technologiczna sprawi, że coraz większą konkurencją dla producentów samochodów będą stanowiły firmy teleinformatyczne (ICT).

Najważniejszym trendem zdolność łączenia się pojazdów z otoczeniem i digitalizacja

Według 800 przedstawicieli kadry zarządzającej z branży motoryzacyjnej z 38 krajów najważniejszym trendem mającym wpływ na kształt rynku motoryzacyjnego do 2025 r. będzie zdolność łączenia się pojazdów z otoczeniem i digitalizacja (50,1 proc. respondentów uznało ten trend za bardzo ważny). Niewiele mniej istotnymi trendami będą: rozwój pojazdów hybrydowych (49,5 proc.), rozwój pojazdów elektrycznych (46,5 proc.) oraz wzrost na rynkach wschodzących (46,3 proc.). W dalszej kolejności badani wskazali rozwój napędów elektrycznych opartych na ogniwach paliwowych (45 proc.), usługi mobilnościowe na żądanie (41,8 proc.), Big Data/dane generowane przez użytkowników pojazdów (41,1 proc.) i pojazdy samojezdne (37,6 proc.). W porównaniu z poprzednią edycją badania spadło znaczenie wykorzystania platform i standaryzacji modułów (38,5 proc.), zmniejszania pojemności i optymalizacji silników spalinowych (ang. downsizing – 36,8 proc.), a także racjonalizacji produkcji w Europie Zachodniej (29,1 proc.).

Podczas poprzedniej edycji badania  zarządzający w branży motoryzacyjnej nie przywiązywali tak dużej wagi do systemów zapewniających zdolność pojazdów do łączenia się z otoczeniem i digitalizacji. Obecnie obserwujemy jednak, że te czynniki wysunęły się na pierwszy plan, awansując z 10. pozycji na miejsce 1. Relatywnie spada natomiast znaczenie krótko- i średnioterminowych wyzwań, jak wzrost na rynkach wschodzących, czy racjonalizacja produkcji w Europie Zachodniej – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

 

Treść znajduje się w archiwum

Możesz ją przeczytać kupując dostęp do naszego archiwum STANDARD.