Komentarze ekspertów

24 stycznia 2017

Czy 2016 r. rozczarował? Jaki będzie rok 2017?

Marek Antczak, prezes Firmy Budowlanej Marek Antczak

Rok 2016 nie był tym idealnym i prawdopodobnie przyzna to wielu przedsiębiorców, nie tylko z branży budowlanej. Powodów można wymienić tutaj kilka, ale jednym z nich jest niewątpliwie zastój w zamówieniach publicznych, z którym wiążą się opóźnienia w rozstrzygnięciach przetargów oraz zastopowanie prac i projektów. Niemniej istotne są także takie czynniki, jak spowolnienie gospodarcze oraz niepewne warunki rynkowe i prawne, które skłaniają ludzi do oszczędności niż inwestowania.

Na rynku budownictwa mieszkaniowego sytuacja jest nieco lepsza, gdyż popyt na lokale mieszkalne jest stabilny od kilku kwartałów, a ze względu na wzrost wkładu własnego od początku 2017 roku słupek sprzedaży poszybował nieco w górę wraz z końcem roku.

Na 2017 rok spoglądam jako na dużą szansę rozwojową dla sektora. Nowa perspektywa unijna oraz szereg planowanych inwestycji w infrastrukturę to szansa dla wielu firm. Pomocne będą także nowe regulacje w prawie zamówień publicznych, które nieco dewaluują kryterium ceny. Sobie i innym mogę jedynie życzyć wielu ciekawych przetargów, atrakcyjnych działek w dobrych lokalizacjach i preferencyjnych warunków finansowania projektów.

Mirosław Bednarek, Prezes Zarządu, Matexi Polska

Rok 2016 był dla nas niezwykle udanym okresem. Udało nam się nie tylko pobić kolejny rekord w Polsce sprzedając niemal 500 mieszkań, ale także przeprowadzić pierwszą na polskim rynku transakcję zbycia całego projektu mieszkaniowego, pozostającego w trakcie budowy, na rzecz komercyjnego, zagranicznego funduszu inwestycyjnego specjalizującego się w zarządzaniu portfolio mieszkań na wynajem. W ramach podpisanej w lipcu umowy, fundusz należący do grupy Bouwfonds nabył mieszczący 193 lokale budynek "Apartamenty Pereca". Trzecim ważnym dla nas wydarzeniem był debiut Matexi Polska w segmencie premium warszawskiego rynku nieruchomości, w ramach którego wprowadziliśmy do sprzedaży cieszącą się bardzo dużym zainteresowaniem klientów inwestycję "Apartament Marymont". Myślę, że mijający rok dał całemu zespołowi Matexi Polska wiele satysfakcji i radości z pracy, w 2017 roku nie planujemy jednak zwalniać tempa, szykujemy więc kolejne projekty, w ramach których zamierzamy otworzyć się na nowe lokalizacje i dostarczać mieszkania spod znaku "Witamy w okolicy" także w nowych dla nas rejonach miasta.

Elżbieta Czerpak, Dyrektor Działu Badań Rynku, Knight Frank

Rok 2016 minął pod znakiem spektakularnych transakcji na rynku inwestycyjnym. Redefine Properties kupiło portfel nieruchomości Echo Prime Properties, został także sprzedany budynek Q22 i szereg innych atrakcyjnych aktywów. Knight Frank pośredniczył w sprzedaży biurowca Ilmet w Warszawie. Po bardzo dobrej pierwszej połowie roku, w trzecim kwartale obserwowaliśmy spowolnienie, ale ostatnie miesiące przyniosły kolejne sformalizowane transakcje inwestycyjne. Rynek biurowy znajdował się w fazie dynamicznego wzrostu –  na rekordowym poziomie utrzymywała się aktywność deweloperów. Jeszcze nigdy nie budowano tyle powierzchni biurowej. Równocześnie pozytywną informacją dla rynku był systematyczny wzrost popytu zarówno w Warszawie, jak i w miastach regionalnych. Na rynku magazynowym rok 2016  był kolejnym rokiem rekordów popytowych i podażowych. Na rynku handlowym dało się zaobserwować spadek aktywności deweloperów, co jest skutkiem rosnącego nasycenia i zmieniającej się specyfiki rynku, ze względu na dynamiczny rozwój sektora e-commerce.

Rok 2017 zapowiada się jako okres dużej aktywności inwestorów, których przyciąga wciąż atrakcyjny rynek kapitałowy. Wiele istotnych transakcji jest w toku, a kolejne atrakcyjne produkty inwestycyjne oferowane są na sprzedaż. Rynek biurowy również ma przed sobą pozytywne perspektywy. Mimo rosnącej aktywności deweloperów na rynku widoczne jest zapotrzebowanie na coraz więcej powierzchni. Niesłabnący popyt notowany jest także na rynku magazynowym. Polska dołączyła do międzynarodowych hubów logistycznych Europy, a sektory logistyki i e-commerce nadal zgłaszają  bardzo duże zapotrzebowanie na powierzchnię magazynową. W sektorze handlowym widoczne jest już pewne nasycenie, dlatego część właścicieli obiektów handlowych będzie musiała przeformatować działalność. W rezultacie, w 2017 roku kontynuowany będzie trend przebudów i modernizacji centrów handlowych. Z drugiej strony, planowane jest także oddanie kilku spektakularnych inwestycji w największych aglomeracjach.

Jarosław Fijałkowski, Prezes Grupy Real 2B

Rok 2016 był dla Grupy Real2B czasem przełomowym. Otwierając pierwsze dwa Quick Parki w Mysłowicach i Strzegomiu, sfinalizowaliśmy dwuletnie prace nad unikalnym w skali kraju projektem regionalnych hybrydowych centrów handlowych. Projekt spotkał się z dużym zainteresowaniem, zarówno ze strony najemców, jak i instytucji finansowych oraz inwestorów Retail Parks Fund. Dotychczas dla wszystkich naszych kilkunastu inwestycji zawarliśmy ponad 60 umów najmu, a obie pierwsze inwestycje w dniu otwarcia były wynajęte w 95 proc. W 2016 roku przekroczyliśmy granicę 200 mln zł, które pozyskał nasz fundusz Retail Parks Fund FIZ AN. Istotne było również podpisanie dwóch umów na finansowanie budowy Quick Parków - z mBankiem Hipotecznym i Alior Bankiem. To potwierdza, jakim zaufaniem cieszą się nasze projekty i Grupa Real2B.

W 2017 czeka nas dwa razy więcej pracy niż w minionym okresie – przygotowujemy otwarcie kolejnych obiektów, m.in. w Oławie oraz rozpoczęcie budowy w Sulechowie, Konstancinie, Turku, Kępnie i Olkuszu.

Bruno Le Corre, dyrektor generalny Bouygues Immobilier Polska

To był absolutnie satysfakcjonujący rok. Dynamiczny rozwój rynku przełożył się na rosnące zapotrzebowanie na mieszkania i większą liczbę inwestycji. W 2016 r. wprowadziliśmy na rynek 810 mieszkań - 500 w Warszawie, 90 we Wrocławiu, 220 w Poznaniu. W sumie sprzedaliśmy 1100 lokali - o około 30% więcej niż rok wcześniej.

Hitem sprzedażowym była inwestycja Espace Wilanów w Warszawie. Sprzedawaliśmy tutaj kilkanaście mieszkań miesięcznie. Jesteśmy również zadowoleni z wyników naszych wrocławskich inwestycji – na osiedlu Wyspiańskiego 11 wszystkie apartamenty znalazły swoich nabywców. Dużą popularnością cieszą się również Belleville przy ul. Pięknej, nawiązujące do architektury Paryża.

Przewidujemy, że podobnie będzie w 2017 roku. Polska bardzo szybko się rozwija, co przekłada się na coraz wyższe zapotrzebowanie na mieszkania i rosnącą liczbę inwestycji deweloperów. Poza tym Polacy coraz częściej szukają alternatywnych form lokowania pieniędzy, dlatego kupują mieszkania na wynajem.

Marcin Misztal, Wiceprezes Zarządu i2 Development

2016 rok był dla nas bardzo udanym okresem, podczas którego osiągnęliśmy strategiczne cele dla Grupy i2 Development. 19 maja 2016 roku zadebiutowaliśmy na głównym rynku Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Był to kolejny znaczący etap na drodze rozwoju naszej Spółki. W 2016 roku zrealizowaliśmy największą jednostkowo liczbę inwestycji we Wrocławiu od początku działalności Grupy. Widzimy bardzo duże zainteresowanie naszymi projektami. Dla przykładu w przeciągu kilku dni sprzedaliśmy 40% projektu Softy Legnicka/ Centrum. Na wczesnym etapie inwestycji sprzedaliśmy również znaczącą część projektów w ramach Bulwaru Staromiejskiego, gdzie osiągnęliśmy wysokie marże brutto. Należy zaznaczyć, że wzrost Spółki w 2016 roku był skokowy jeśli chodzi o oddane do użytku powierzchnie użytkowe. W 2016 roku i2 Development sfinalizowała realizacje o łącznej powierzchni użytkowej 40 tys. m2 oraz przygotowała projekty na kolejne 60 tys. m2 PU. Dla porównania w latach 2012-2015 zrealizowaliśmy łącznie 14 tys. m2. Jesteśmy bardzo dobrze przygotowani do 2017 roku, na który patrzymy z optymizmem jeśli chodzi o dalszy rozwój Grupy i2 Development i osiąganie coraz lepszych wyników.

Renata Osiecka, Partner Zarządzająca AXI IMMO

Rok 2016 był dla sektora nieruchomości komercyjnych bardzo udany. Wyniki na rynku najmu, zwłaszcza w sektorze magazynowym były rekordowe, dobra koniunktura pozytywnie wpływała na ilość nowych inwestycji. Z drugiej strony zawirowania na scenie politycznej w wymiarze międzynarodowym – Brexit, wybory w USA i lokalnym – kryzys związany z Trybunałem Konstytucyjnym w Polsce miały negatywny wpływ na decyzje inwestorów. Na koniec roku wolumen transakcji na rynku inwestycyjnym przekroczył 4 mld euro jest do wynik lepszy niż 2015 r., jednak wydaje się, że wynik będzie trudny to powtórzenia w 2017.

W nadchodzącym roku możemy spodziewać się utrzymania dobrej koniunktury na rynku nieruchomości, ale czynniki polityczne będą miały duży wpływa na nastroje i decyzje inwestorów. Zmiany w prawie podatkowym, trudności z pozyskanie jakościowych gruntów ze względu na obowiązywanie nowej ustawy o obrocie ziemią oraz niejasna sytuacja budżetowa będę negatywnie oddziaływały na rynek inwestycyjny. Z drugiej strony atuty w postaci rozpędzonego rynku konsumenckiego w połączeniu z planowanymi inwestycjami w technologie i infrastrukturę mogę być naturalną tarczą chroniącą przed niespodziankami na scenie politycznej. Inwestorzy nadal widzą duży potencjał w Polsce i regionie, a przy dużej ilości wolnego kapitału na rynku kolejne inwestycje powinny płynąć do Polski, choć raczej węższym strumieniem niż do tej pory.

Mariusz Rodak, Dyrektor Generalny BPI Polska

Mijający rok był dla nas czasem wielu sukcesów, ale i  wyzwań. Na początku lutego rozpoczęliśmy pionierski na polskim rynku mieszkaniowym proces remediacji gruntów, który poprzedził budowę inwestycji Wola Libre w Warszawie. Operacja oczyszczania gruntów z historycznych zanieczyszczeń zakończyła się powodzeniem. Co najważniejsze, dzięki transparentnej komunikacji, podjęty przez nas wysiłek docenili sami klienci. W listopadzie sprzedaż mieszkań w inwestycji przekroczyła 30%. Nie jest to jedyna inwestycja,  która na przekór prognozom rynkowym z początku roku, odnotowuje dobre wyniki sprzedaży. We wrześniu weszliśmy na nowy rynek, rozpoczynając inwestycję  Bulwary Książęce we Wrocławiu. Próg 30% sprzedanych mieszkań w I etapie inwestycji przekroczyliśmy jeszcze wcześniej, bo w październiku 2016 roku. Koniec roku żegnamy oddaniem do użytku III etapu naszej gdańskiej inwestycji Cztery Oceany, gdzie jednocześnie wyprzedaliśmy już ponad 90% mieszkań z ostatniego, czwartego etapu.  Z dużym optymizmem patrzymy w 2017 rok, choć wiemy, że za każdym sukcesem kryje się ogrom włożonej w pracy.

Arkadiusz Rudzki, dyrektor zarządzający Skanska Property Poland

Rok 2016 upłynął pod znakiem wyzwań nie tylko stricte biznesowych. Był to rok, w trakcie którego jeszcze mocniej niż do tej pory akcentowaliśmy jak ważne dla całego rynku są działania transparentności w biznesie, m.in. poprzez wdrożenia rozszerzonego kodeksu etyki, ale też podjęcie bardzo ważnej decyzji dotyczącej budowania uniwersalnego. Wspólnie z naszym partnerem – Fundacją Integracja – jako pierwszy deweloper w kraju podjęliśmy się stworzenia zupełnie nowego standardu dotyczącego dostarczania przestrzeni w 100% dostosowanej do potrzeb osób z niepełnosprawnością, ludzi starszych czy rodziców małych dzieci. Wierzę, że będzie to inspiracja dla całego rynku, który już zaczął to doceniać. Oddany w tym roku do użytku biurowiec Atrium 2 otrzymał tytuł Warszawska Inwestycja bez Barier, a kolejne projekty są w trakcie procesu certyfikacji.

W 2016 r. wdrożyliśmy też nową, bardzo ambitną strategię determinującą nasze plany w kolejnych latach. Do 2020 roku biznes deweloperski powinien generować połowę przychodu Grupy Skanska na całym świecie. Polska jest jedną ze strategicznych lokalizacji. To tutaj w 2016 r. dostarczyliśmy ponad 70 000 mkw. nowoczesnej powierzchni biurowej, a kolejne ponad 95 000 mkw. mamy obecnie w trakcie realizacji. Bardzo aktywnie działamy również w zakresie akwizycji na wszystkich rynkach, na których jesteśmy obecni. W Warszawie powiększyliśmy nasz bank ziemi kupując dwie fantastyczne działki: przy ul. Łuckiej oraz budynek Ilmet przy Rondzie ONZ. Dzięki temu staliśmy się największym budowniczym tej części Warszawy. W tym roku weszliśmy też na kolejny, siódmy już rynek w Polsce – do Trójmiasta, gdzie w połowie 2017 roku planujemy realizację nowoczesnego projektu biurowego.

W 2017 stawiamy na stabilizację i konsekwentne realizowanie przyjętej strategii. Budujemy najlepsze budynki biurowe w Polsce, doskonale zlokalizowane i budowane odpowiedzialnie, z uwzględnieniem potrzeb miast, w których powstają. Równolegle do projektów biurowych rozwijamy i mocno wspieramy różne inicjatywy budujące tkankę miejską. W przyszłym roku rusza między innymi budowa naszej części projektu Superścieżka w Krakowie, jednego z największych projektów zmieniających tkankę miejską, który zaangażował inwestorów prywatnych, m.in. Skanska, podmioty publiczne i pozarządowe, a przede wszystkim mieszkańców. Warto dodać, że 2017 r. będzie wyjątkowy również dlatego, że w przyszłym roku będziemy obchodzić 20-lecie obecności na rynku biurowym w Warszawie, licząc czas od pierwszego oddanego do użytku projektu przy al. Jana Pawła II.

Michał Sapota, Prezes Zarządu Murapol S.A.

2016 rok był przełomowy dla Grupy Murapol zarówno ze względu na znaczący wzrost skali działalności, jak również zmiany organizacyjne związane z wydzieleniem głównych linii biznesowych holdingu. W mijającym roku, Murapol po raz kolejny pobił swój, będący jednocześnie rynkowym, rekord rocznej sprzedaży mieszkań. Zakontraktowaliśmy ponad 3 tys. lokali mieszkalnych, co pozwoliło nam zrealizować tegoroczny plan sprzedaży w 100%-ach. W kończącym się roku znacznie zwiększyliśmy nasz bank ziemi, w tym o działki w nowych regionach Polski. Obecnie nasza oferta dostępna jest w 12 miastach w kraju, a w dwóch kolejnych, tj. w Bydgoszczy i Gdyni, procedujemy wnioski administracyjne pozwalające nam rozpocząć realizacje projektów budowlanych. W br. wprowadziliśmy do sprzedaży blisko 2 tys. nowych lokali zarówno w kolejnych etapach już realizowanych inwestycji, jak również rozpoczynając nowe projekty, takie jak: Murapol Nowy Złocień w Krakowie, Parki Warszawy czy Murapol Nowa Morena w Gdańsku.

W 2016 roku zrobiliśmy pierwszy krok w realizacji strategii rozwoju zakładającej budowę pozycji europejskiego dewelopera mieszkaniowego. W czerwcu kupiliśmy pierwszą nieruchomość za granicą. Na działce w Berlinie realizujemy inwestycję, którą wkrótce wprowadzimy do sprzedaży. Stale przyglądamy się gruntom także w innych krajach europejskich, np. w Wielkiej Brytanii.  Reasumując, rok 2016 był bardzo udany dla Grupy Murapol, a w 2017 roku zamierzamy to tempo rozwoju co najmniej utrzymać. Nasz przyszłoroczny plan wzrostu zakłada podpisanie 4 tys. umów sprzedaży mieszkań, umacnianie pozycji rynkowej w miastach, w których już jesteśmy obecni oraz wejście do nowych lokalizacji. Dodatkowo zamierzamy wykorzystać potencjał nowo powstałej, w wyniku zmian organizacyjnych w holdingu, Grupy Abadon Real Estate i otworzyć nasz segment wykonawczy dla inwestorów zewnętrznych, zainteresowanych realizacją projektów nieruchomościowych w Polsce.

Ron Ben Shahar, partner Angel Poland Group

2016 był bardzo ważnym i udanym rokiem dla naszej Grupy. Zakończyliśmy realizację i uruchomiliśmy OVO Wrocław, w którym połączyliśmy apartamenty, biura, hotel i lokale usługowe. Nasze starania zostały docenione przez klientów i ekspertów – kompleks został inwestycją roku w konkursie TOPBuilder 2017, a działający w OVO Wrocłw DoubleTree by Hilton wyróżniono nagrodą Eurobuild Awards w kategorii New Hotel of the Year, Poland. Zakończyliśmy również realizację oraz uruchomiliśmy centrum seniora Angel Care – wprowadzili się do niego zarówno samodzielni seniorzy, jak i osoby wymagające stałej opieki, w tym chorujące na demencję. Z kolei w III kwartale rozpoczęliśmy budowę naszego najnowszego projektu – Angel River. Apartamentowiec powstanie nad rzeką Oławą w centrum Wrocławia.

Przez cały rok obserwowaliśmy stały wzrost zapotrzebowania na mieszkania z segmentu premium – w Angel River, mimo wczesnego etapu budowy, właścicieli znalazła połowa z 341 apartamentów.

Rośnie grupa osób zamożnych, sięgających po takie dobra. Oceniamy, że ta sytuacja w najbliższym czasie się nie zmieni. Na rynku wciąż jest nisza – dotyczy to zwłaszcza inwestycji w najlepszych lokalizacjach, które są postrzegane również jako doskonała lokata kapitału.

Grzegorz Strutyński, dyrektor handlowy i członek zarządu HB Reavis Poland

W rok 2017 wchodzimy z optymizmem. Pomimo obaw niektórych komentatorów na temat ilości nowopowstających budynków biurowych w Polsce, popyt na nowoczesne biura, utrzymuje się na stabilnym poziomie. Budynki najwyższej jakości, z łatwym dostępem do komunikacji publicznej i innych udogodnień, cieszą się stałym zainteresowaniem najemców. Interesują też zagranicznych inwestorów, w tym kapitał z nowych kierunków geograficznych takich jak Afryka czy Azja, którzy wciąż pozytywnie oceniają warunki rozwoju, jakie oferuje im Polska.

Z perspektywy Warszawy, po ukończeniu naszego budynku West Station zasoby biurowe stolicy przekroczyły 5 mln mkw. W 2016 roku, we wszystkich budynkach HB Reavis w Warszawie wynajęliśmy niemal 40 000 mkw. powierzchni, kolejne 20 000 mkw. jest przedmiotem zaawansowanych rozmów, których znaczna część sfinalizuje się w pierwszych tygodniach stycznia. To rezultat, który pokazuje, że firmy coraz częściej poszukują biur, które są nie tylko bardziej wydajne i zaawansowane technicznie, ale też sprzyjają dobremu samopoczuciu samych pracowników. Dlatego jesteśmy przekonani, że nawet w obliczu nieco słabszych prognoz dla polskiej gospodarki, deweloperzy z pomysłami dopasowanymi do potrzeb rynku mogą liczyć na dalszy wzrost.

Krzysztof Szargawiński, Dyrektor Zarządzający LC Corp SA

Rok 2016 to bardzo intensywny czas dla LC Corp w sektorze powierzchni biurowych. Popyt na powierzchnie biurowe stale rośnie. Wrocław ma prawie 750 tys. mkw. powierzchni biurowej, Kraków 800 tys., a Warszawa zbliża się do 5 mln mkw. Nie pozostajemy zatem w tyle, jeśli chodzi o sektor inwestycji komercyjnych – w 2016 oddaliśmy do użytkowania drugi etap inwestycji Silesia Star w Katowicach, w sierpniu 2016 rozpoczęliśmy budowę biurowca Retro Office House w centrum Wrocławia. Na rynku warszawskim przeprowadziliśmy spektakularną transakcję - pozyskaliśmy najemcę na ponad 7 000 mkw. dla inwestycji Wola Retro, której prace budowalne ruszą w pierwszej połowie 2017 roku. Jesteśmy pełni optymizmu, jeśli chodzi o nadchodzący rok 2017 – Polska wciąż zyskuje na atrakcyjności inwestycyjnej wśród międzynarodowych firm m.in. z sektora nowoczesnych usług dla biznesu, stąd też wciąż rosnący popyt na najnowocześniejszą infrastrukturę biurową.

Jarosław Tutaj, Dyrektor Działu Powierzchni Handlowych Savills

Rok 2016 to rok stabilny – nie przyniósł rozczarowania a o części zmian możemy powiedzieć że mogą pozytywnie wpłynąć na rynek. Inwestorzy oraz deweloperzy główny nacisk położyli na dwa segmenty rynku – z jednej strony obserwowana była intensywna działalność deweloperów w miastach liczących poniżej 100 tys. mieszkańców z drugiej zaś ponownie ożywiła się aktywność w największych aglomeracjach. Punktem kulminacyjnym było otwarcie Galerii Posnania w Poznaniu i Hali Koszyki w Warszawie. Rok 2017 przyniesie ożywienie w aspekcie otwarć nowych centrów handlowych w dużych miastach: Galerii Północnej w Warszawie, C.H Wroclavia, C.H Serenada w Krakowie czy Galerii Libero w Katowicach.

Zauważalnym trendem jest zmniejszenie się ilości debiutów na naszym rynku. W porównaniu do lat 2010 – 2014 nastąpił w tym aspekcie spadek o niemal połowę. W roku 2016 na Polskim rynku zadebiutowało około 17 nowych sieci, w tym Forever21, &Other Stories, Uterque, Steve Madden czy francuska sieć Le Creuset. Kilka marek zakończyło swoją działalność, m.in. Marks & Spencer,  delikatesy  Alma, Mothercare, American Eagle Outfitters czy Burberry.

Sytuacja ekonomiczna Polski jest stabilna, rynek w roku 2016 stymulowany był wieloma czynnikami pozytywnymi takimi jak Program 500+ czy podwyższenie płacy minimalnej. Rynek powierzchni handlowych nadal postrzegany jest przez potencjalnych inwestorów jako atrakcyjny, należy jednak pamiętać o zagrożeniach czekających nas w 2017 roku, takich jak wprowadzenie zakazu handlu w niedzielę czy dodatkowe podatki nakładane na sieci wysokopowierzchniowe, które w ostatecznym rozrachunku mogą wpłynąć na zmianę strategii obecności na rynku wielu marek czy ewaluację potencjalnej inwestycji przez marki debiutujące.

Teresa Witkowska, dyrektor sprzedaży RED Real Estate Development

To był bardzo udany rok. Wszystkie mieszkania i apartamenty RED Real Estate Development cieszyły się dużym zainteresowaniem klientów. Wyniki sprzedaży spełniły nasze oczekiwania i pokazały, że kluczem do sukcesu są mieszkania o funkcjonalnym rozkładzie, a także najwyższa jakość i standard wykończenia części wspólnych. Zwracamy na to szczególną uwagę we wszystkich naszych realizacjach: wysokich apartamentach i soft loftach Nowa Papiernia Ultra Nova we Wrocławiu, a także mieszkaniach dostępnych z dofinansowaniem w ramach programu MdM – na ekologicznym osiedlu Alpha Park w Warszawie i w 13-piętrowym wieżowcu Red Park w Poznaniu.

Dużą satysfakcję sprawiły nam tegoroczne wyróżnienia. Jako deweloper zostaliśmy nagrodzeni Perłą Quality International 2016 - jednym z najważniejszych laurów jakościowych w Polsce. Z kolei inwestycja Alpha Park otrzymała tytuł „QI product - Produktu najwyższej jakości” za najwyższą jakość budowy, najlepsze standardy wykończenia, innowacyjne i ekologiczne rozwiązania.

Na zbliżający się 2017 rok patrzymy optymistycznie. Będziemy kontynuować realizację, rozpoczętych w 2016 roku, naszych inwestycji w Warszawie i Wrocławiu. W 2017 roku planujemy rozpocząć prace nad trzecim etapem poznańskiej inwestycji.

Bartłomiej Zagrodnik, prezes zarządu firmy doradczej Walter Herz

Biorąc pod uwagę sytuację na rynku nieruchomości komercyjnych w 2016 roku trudno mówić o rozczarowaniach. Nawet poważne zmiany na polskiej scenie politycznej i zawirowania na świecie nie wpłynęły na pogorszenie nastrojów i nie spowodowały spowolnienia inwestycyjnego. Mijający rok należał do najbardziej udanych w historii polskiego rynku nieruchomości we wszystkich  segmentach, a przede wszystkim biurowym.

Na dwóch największych rynkach biurowych w kraju, w Warszawie i Krakowie, nigdy nie budowało się tak dużo. W tym roku warszawski rynek wzbogaci się o rekordową ilość, ponad 450 tys. mkw. nowej powierzchni biurowej, a łączna podaż biur przekroczy 5,1 mln mkw. W Krakowie powstaje ponad 300 tys. mkw. powierzchni, głównie w celu zaspokojenia ogromnego popytu zgłaszanego przez centra obsługi biznesu, które w stopniu  niespotykanym nawet na skalę światową inwestują w Polsce.

W pierwszej połowie 2017 roku ten trend z pewnością będzie kontynuowany, a w kolejnych miesiącach rozwój gospodarki i aktywność inwestorów będzie mocno uzależniona od sytuacji politycznej w kraju i na świecie. Szansę na napływ do nas nowych inwestycji, szczególnie ze strony zagranicznych instytucji finansowych, stwarza Brexit.

Treść znajduje się w archiwum

Możesz ją przeczytać kupując dostęp do naszego archiwum STANDARD.