Łączna długość sieci drogowej w Polsce wynosi ok. 380 000 km, z czego ok. 5% to drogi krajowe administrowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, ok. 6% to drogi wojewódzkie i ok. 89% to drogi powiatowe i gminne.
W nowej perspektywie finansowej ok. 3/4 km dróg powstanie w technologii bitumicznej, a ok. 1/4 w betonowej. Obecnie w zarządzie GDDKiA tylko ok. 3% dróg krajowych ma nawierzchnie zrealizowane w technologii betonu cementowego. Realizacja Programu Budowy Dróg na lata 2014-2023 podniesie ten wskaźnik do ok. 4%. W tym roku, kiedy zostaną oddane do ruchu budowane odcinki autostradowe, sieć dróg szybkiego ruchu (autostrad i dróg ekspresowych) o nawierzchni betonowej wyniesie niespełna 580 km, co będzie stanowiło tylko ok. 18% wszystkich dróg szybkiego ruchu. Pod koniec realizacji programu wskaźnik ten osiągnie ok. 26%.
Z wyliczeń GDDKiA wynika, że budowa planowanych 810 km dróg w technologii betonowej pozwoli na oszczędności rzędu 635 mln zł. Tymczasem według danych Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych gdyby wybudować te odcinki w technologii asfaltowej, pozwoliłoby to zaoszczędzić co najmniej 710 mln zł na etapie budowy oraz co najmniej 1 mld 241 mln zł rozpatrując koszty budowy oraz eksploatacji drogi w okresie 30 lat. Natomiast z czeskich doświadczeń wynika, że po 27 latach eksploatacji różnica w kosztach utrzymania sięga aż 46% na korzyść nawierzchni betonowej.
Treść znajduje się w archiwum
Możesz ją przeczytać kupując dostęp do naszego archiwum STANDARD.