Już co czwarte centrum handlowe w Polsce przeszło rozbudowę. Powodem jest rosnąca dojrzałość rynku nieruchomości handlowych w naszym kraju, starzenie się jego zasobów i coraz większe apetyty klientów na nową jakość. Aby nadążyć za dynamicznie zmieniającymi się potrzebami i gustami Polaków, właściciele galerii handlowych inwestują nie tylko w powiększanie nieruchomości, ale również w ich modernizację i przebudowę.
- W Polsce działa już 411 centrów handlowych o łącznej powierzchni 9,86 mln mkw. Pierwsze takie obiekty, m.in. Panorama w Warszawie, HIT (obecnie Tesco) przy ul. Górczewskiej w Warszawie i ETC (obecnie Zaspa) w Gdańsku, pojawiły się u nas w pierwszej połowie lat 90-tych. W sumie otworzono wtedy 74 galerie, spośród których 28 zostało do dziś rozbudowanych. To naturalna kolej rzeczy, wynikająca z cyklu życia obiektu handlowego i dynamicznie zmieniającego się otoczenia konkurencyjnego - informuje Joanna Tomczyk, Analityk Rynku, JLL.
4 fazy życia obiektu handlowego
Według JLL, można wyróżnić cztery różne etapy funkcjonowania centrum handlowego: start, rozwój, dojrzałość i schyłek.
- Każda faza funkcjonowania obiektu handlowego jest uwarunkowana wieloma czynnikami rynkowymi, m.in. wzrostem konkurencji, starzeniem się nieruchomości, zmieniającymi się potrzebami i oczekiwaniami klienta, czy w końcu - rozwojem nowych technologii, w tym rosnącej roli e-commerce. Wszystkie te elementy motywują właścicieli i inwestorów do poszukiwania nowych możliwości wzmocnienia pozycji rynkowej, jak i wydłużania rozwojowego okresu życia galerii, zwłaszcza tych starszych. Należą do nich, oprócz rekomercjalizacji, modernizacja, rozbudowa i przebudowa. Trudno jest jednak wskazać konkretny moment, w którym każdy właściciel powinien podjąć jedno z tych działań. Kluczem jest wnikliwa obserwacja tak zachowań klientów, jak i kondycji najemców - komentuje Edyta Potera, Dyrektor, Dział Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL.
Treść znajduje się w archiwum
Możesz ją przeczytać kupując dostęp do naszego archiwum STANDARD.