Zmniejszenie aktywności budowlanej w 2019 roku, nowe możliwości dla właścicieli i najemców oraz nowe projekty wielofunkcyjne i rozwój sprzedaży wielokanałowej - takie prognozy snuje agencja JLL, w swoim najnowszym raporcie dot. rynku powierzchni handlowych.
Podaż – aktywność deweloperów centrów handlowych zwolni w 2019
W ubiegłym roku na polskim rynku przybyło 435 000 mkw. nowej powierzchni handlowej w ramach wszystkich formatów, z czego centra handlowe stanowiły 266 000 mkw. Największe otwarcia w 2018 r. to Forum Gdańsk (62 000 mkw.) w Trójmieście, Libero w Katowicach (45 000 mkw.) i Gemini Park w Tychach (ponad 36 000 mkw.). W rezultacie, na koniec 2018 r. podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce przekroczyła 14 mln mkw., z czego ponad 10 mln mkw. to centra handlowe, 3,9 mln mkw. parki i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe, a 0,25 mln mkw. centra wyprzedażowe.
- Aktualnie ok. 196 000 mkw. powierzchni najmu w centrach handlowych z terminem oddania na 2019 rok jest w budowie - o 40% mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. To pokazuje, że rynek tradycyjnych formatów staje się coraz bardziej nasycony, a jednocześnie zmieniają się potrzeby polskich klientów. Stąd coraz większa uwaga deweloperów i najemców koncentruje się na projektach wielonfunkcyjnych, jak np. powstający w Łodzi kompleks Monopolis, czy warszawska Elektrownia Powiśle. Dodatkowo, wraz z dojrzewaniem rynku, swoją ofertę rozszerzają centra handlowe, włączając do niej komponenty gastronomiczne i rozrywkowe. Równolegle spada udział powierzchni operatorów spożywczych i sklepów budowlanych - informuje Anna Wysocka, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL.
Do największych projektów planowanych do otwarcia w 2019 r. należą: Galeria Młociny w Warszawie (72 000 mkw.), Color Park w Nowym Targu (27 000 mkw.) i Stara Ujeżdżalnia w Jarosławiu (26 000 mkw.).
Treść znajduje się w archiwum
Możesz ją przeczytać kupując dostęp do naszego archiwum STANDARD.