Rynek nieruchomości handlowych kontynuuje dobrą passę

12 stycznia 2018

Firma doradcza JLL podsumowała najważniejsze wydarzenia na rynku nieruchomości handlowych w Polsce w 2017 r.

Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wynosi obecnie 13,8 mln mkw., z czego najwięcej stanowią centra handlowe – 408 galerii oferuje łącznie blisko 9,8 mln mkw. Pozostałe formaty to parki handlowe i wolnostojące obiekty handlowe (3,8 mln mkw.) oraz centra wyprzedażowe (0,24 mln mkw.).

- Na przestrzeni całego roku na rynku handlowym w Polsce przybyło 466 000 mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej we wszystkich formatach. Najwięcej, bo 331 000 mkw. powstało w ramach centrów handlowych, co jest wynikiem porównywalnym z 2016 rokiem. Nowa podaż oddana do użytku w 2017 r. w ramach galerii skoncentrowała się w największych aglomeracjach. Ten trend będzie utrzymany w najbliższym czasie, jako że ponad 70% powstającej obecnie powierzchni w centrach handlowych pojawi się właśnie w głównych aglomeracjach - komentuje Anna Wysocka, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL.

Największe centra handlowe oddane do użytku w 2017 r.

Projekt Miasto GLA (mkw.)
Galeria Północna Warszawa 64 000
Wroclawia Wrocław 64 000
Skende Shopping Lublin 57 500
Serenada Kraków 42 000
Vivo! Krosno 22 000

Źródło: JLL, IV kw. 2017 r.

Ostatni kwartał był najbardziej aktywnym w 2017 r. Rynek wzbogacił się o 236 000 mkw. nowej powierzchni w ramach wszystkich formatów handlowych, co stanowiło aż 51% całkowitej, nowej podaży oddanej w ciągu ubiegłego roku. W IV kw. 2017 r. otwarto pięć nowych centrów handlowych, a cztery kolejne zostały rozbudowane.

W wyniku ostatnich otwarć poziom nasycenia powierzchnią handlową w Polsce wzrósł do 255 mkw./ 1 000 mieszkańców, jednak wciąż utrzymuje się poniżej średniej dla Europy Zachodniej (266 mkw./ 1 000 mieszkańców).

- W 2018 roku na rynek trafić może 361 000 mkw. w ramach centrów handlowych, z czego blisko 327 000 mkw. jest już w budowie. Inwestorzy nadal wykazują zainteresowanie projektami wielofunkcyjnymi i chociaż takie obiekty pozostają na razie domeną rynku warszawskiego, to widzimy wzrost aktywności w tym segmencie również w innych głównych aglomeracjach - informuje Joanna Tomczyk, Analityk Rynku, JLL.

 

Treść znajduje się w archiwum

Możesz ją przeczytać kupując dostęp do naszego archiwum STANDARD.