W 2017 r. na polski rynek trafiło 360 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni centrów handlowych, o 15% mniej niż rok wcześniej. Większość nowej podaży (66%) powstała w ośmiu największych aglomeracjach. Tym samym na koniec 2017 r. całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni centrów handlowych w Polsce przekroczyły 11,5 mln mkw. - podaje Colliers International.
W 2017 r. do użytku oddano dwanaście nowych centrów handlowych, wśród których przeważały duże obiekty o powierzchni powyżej 40 tys. mkw. GLA. Do największych ukończonych projektów należą: Galeria Północna w Warszawie (64 tys. mkw.), Wroclavia (64 tys. mkw.), IKEA Skende Shopping w Lublinie (57,5 tys. mkw.), Serenada w Krakowie (42 tys. mkw.).
W ubiegłym roku nastąpiło nieznaczne wyhamowanie trendu rozbudów. Stanowiły one ok. 16 proc. nowo dostarczonej podaży w 2017 r., o 4 pp. mniej względem roku poprzedniego. Największą rozbudową było powiększenie centrum handlowego Galaxy w Szczecinie o ok. 17 tys. mkw.
Największym i najbardziej konkurencyjnym rynkiem handlowym w Polsce pozostaje niezmiennie Warszawa. Podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w aglomeracji wyniosła na koniec 2017 roku ponad 1,5 mln mkw. (47 obiektów), a poziom nasycenia osiągnął 599 mkw./1 tys. mieszkańców. Tu także występują najwyższe w kraju stawki czynszów typu prime. Za powierzchnię handlową zlokalizowaną w najlepszych centrach handlowych trzeba było zapłacić 115 – 120 euro/mkw./miesiąc. Na pozostałych największych rynkach – Górny Śląsk, Trójmiasto, Wrocław – stawki wahały się w przedziale 35 – 42 euro/mkw./miesiąc.
Wśród ośmiu głównych aglomeracji „najbardziej nasyconym” miastem pozostaje Wrocław (906 mkw./1 tys. mieszkańców), a pośród miast regionalnych Lublin (1 128 mkw./1 tys. mieszkańców).
Treść znajduje się w archiwum
Możesz ją przeczytać kupując dostęp do naszego archiwum STANDARD.