Z najnowszego raportu firmy doradczej Cushman & Wakefield wynika, że centra handlowe zapewniają coraz bogatszą ofertę gastronomiczną – na bardziej dojrzałych rynkach operatorzy z tej branży często zajmują ponad 20% wszystkich lokali funkcjonujących w nowych i zmodernizowanych obiektach handlowych. Sprzyja temu dynamiczny wzrost wydatków konsumenckich na jedzenie poza domem na całym świecie.
Wobec prognozowanego dalszego wzrostu wydatków klientów na gastronomię w kolejnych 10 latach i chęci połączenia wizyty w centrum handlowym ze spotkaniem z przyjaciółmi lub rozrywką, atrakcyjna oferta gastronomiczna jest kluczem do sukcesu każdego obiektu handlowego.
Wydatki na jedzenie poza domem będą rosły we wszystkich czterech regionach uwzględnionych w raporcie, a przede wszystkim w krajach Azji i Pacyfiku oraz Bliskiego Wschodu i Afryki. Z danych Oxford Economics wynika, że wydatki konsumentów na ten cel wzrosną niemal dwukrotnie na Bliskim Wschodzie i w Afryce (ze 182,5 mld USD do 363,5 mld USD) i ponad dwukrotnie w krajach Azji i Pacyfiku (z 1052 mld USD do 2296 mld USD). Do roku 2026 średnie roczne tempo wzrostu w obu regionach będzie kształtować się na poziomie 7,4%.
Bardziej rozwinięte rynki takie jak Europa oraz Ameryka Północna i Południowa nie mogą liczyć na równie dynamiczny wzrost, ale wydatki na jedzenie poza domem będą rosły w obu tych regionach w tempie odpowiednio 4,9% i 5,5% rocznie.
Wraz ze wzrostem wydatków rosną również oczekiwania klientów. Popularne dotychczas strefy food court z lokalami szybkiej obsługi i wspólnymi stolikami powoli przechodzą do przeszłości. Czołowi operatorzy gastronomiczni, którzy są w stanie zapłacić wyższe stawki czynszu, nadal cieszą się dominującą pozycją, ale właściciele obiektów handlowych zaczynają doceniać znaczenie różnorodności i innych konceptów takich jak food hall. Strefy ze zróżnicowaną ofertą powstają także w centrach handlowych.
Treść znajduje się w archiwum
Możesz ją przeczytać kupując dostęp do naszego archiwum STANDARD.