Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało dwie umowy z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. na łączną kwotę ponad 219,5 mln zł, przeznaczoną na rozwój infrastruktury pasażerskiej w aglomeracji warszawskiej oraz modernizację linii kolejowej nr 8 na odcinku Tunel – Kraków. Finansowanie pochodzi z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w ramach komponentu „Zielona, inteligentna mobilność”.
W aglomeracji warszawskiej powstanie nowoczesny System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, który zostanie wdrożony na 51 stacjach i przystankach. System zapewni czytelne komunikaty – także w językach obcych i formatach dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Inwestycja obejmuje również remont przystanku Warszawa Ursus Północny, budowę nowych peronów oraz modernizację infrastruktury towarzyszącej. Wartość projektu to 124,9 mln zł, z czego ponad 101,5 mln zł pokryje KPO.
Reklama
Drugi projekt dotyczy modernizacji linii kolejowej nr 8 między Krakowem a Tunel. Po jego zakończeniu pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 120 km/h, a towarowe do 80 km/h. Modernizację przejdą perony w Smrokowie i Batowicach, a na stacji Miechów powstanie nowy peron. Projekt, którego wartość to 145 mln zł (w tym 118 mln zł z KPO), zakłada także instalację nowoczesnego oświetlenia i infrastruktury przyjaznej osobom z ograniczoną mobilnością.
Oba przedsięwzięcia mają poprawić komfort i bezpieczeństwo podróży oraz zwiększyć przepustowość linii, stanowiąc istotny element modernizacji sieci kolejowej w Polsce. PKP PLK są największym beneficjentem KPO w obszarze transportu, z zakontraktowanymi już ponad 90% z 11,5 mld zł dostępnych środków.