Od grudnia 2021 roku GDDKiA udostępniła kierowcom tunele o łącznej długości 8,2 km. Obecnie trwają prace nad kolejnymi tunelami o długości 9 km, a w planach jest realizacja następnych 7,1 km. Po zakończeniu wszystkich inwestycji w zarządzie GDDKiA znajdą się łącznie 18 tuneli o długości blisko 25 km.
Najważniejsze informacje
Najstarszy tunel w Polsce znajduje się na drodze S1 w Lalikach i został oddany do użytku w 2010 roku. Jest to jedyny dotychczas tunel jednonawowy, mierzący 678 m długości. Najnowsze obiekty to dwa tunele w ciągu S52 Północnej Obwodnicy Krakowa (653 m i 496 m), które udostępniono w grudniu 2022 roku.
Najdłuższy obecnie tunel, liczący 2335 m, znajduje się na drodze S2 w Ursynowie (Warszawa) i posiada trzy pasy ruchu z rezerwą na czwarty. W przyszłości jego rekord długości przejmie tunel na S6 pod Odrą, który osiągnie aż 5003 m.
Reklama
Technologie drążenia tuneli
Metoda górnicza
Metoda ta, wykorzystująca technologie NATM i ADECO-RS, jest stosowana w trudnych warunkach geologicznych. Wykorzystano ją m.in. przy budowie tuneli:
- S1 w Lalikach,
- S3 Bolków-Kamienna Góra,
- S7 Naprawa-Skomielna Biała (tu długość wynosi 2058 m i przebiega przez flisz karpacki).
Drążenie polega na wierceniu otworów w skale, umieszczaniu materiałów wybuchowych, a następnie betonowaniu i stabilizacji ścian.
Metoda odkrywkowa
Metoda Cut&Cover, czyli budowa w otwartym wykopie, była wykorzystywana np. przy budowie krótszego tunelu na S3 o długości 320 m w okolicy Gostkowa.
Metoda podstropowa
Tunele przy płytkim położeniu pod ziemią budowane są metodą podstropową. W pierwszej kolejności powstają ściany szczelinowe sięgające kilkudziesięciu metrów w głąb gruntu, następnie żelbetowy strop i betonowe dno tunelu. Metoda ta zastosowana została m.in. w tunelach:
- S2 w Ursynowie (linie metra),
- S52 pod doliną Prądnika (Kraków),
- DK79 w Zabierzowie.
Maszyny TBM
Metoda TBM (ang. Tunnel Boring Machine) wykorzystuje mechaniczne "krety" do drążenia przodka tunelu i jednoczesnego budowania jego obudowy. Maszyna TBM użyta była np. przy tunelu pod Świną (1480 m w Świnoujściu) oraz w tunelu S19 Rzeszów-Babica, gdzie kret o tarczy 15,2 m drąży w trudnym fliszu karpackim.
Systemy bezpieczeństwa w tunelach
Każdy tunel zarządzany przez GDDKiA jest wyposażony w rozbudowany system bezpieczeństwa, który obejmuje:
- Telewizyjny monitoring z funkcją detekcji zdarzeń,
- Systemy wentylacji (naturalnej i mechanicznej),
- Systemy wykrywania pożarowego oraz alarmowego,
- Punkty alarmowe wyposażone w telefony, gaśnice i koce przeciwpożarowe,
- Przejścia ewakuacyjne oraz znaki zmiennej treści informujące o warunkach na drodze.
Aktualny stan i plany
Tunele w użytkowaniu (7 obiektów, 8,8 km):
- S7 Lubień-Rabka-Zdrój (2058 m),
- S2 Warszawa (2335 m),
- S1 Laliki (678 m),
- S3 Bolków-Kamienna Góra (2300 m i 320 m),
- S52 Obwodnica Krakowa (653 m i 496 m),
- DK93 Świnoujście (1480 m).
Tunele w realizacji (8 obiektów, 9 km):
- S1 Milówka (980 m i 820 m),
- S19 Rzeszów-Babica (2250 m),
- S19 Jawornik-Domaradz (2910 m i 990 m),
- S74 Kielce Zachód (500 m i 200 m),
- DK79 Zabierzów (317 m).
Tunele w przygotowaniu (3 obiekty, 7,1 km):
- S6 Zachodnia Obwodnica Szczecina (5003 m),
- S7 Kiełpin-Warszawa (1122 m i 1000 m).
Podsumowanie
Realizacja tuneli drogowych w Polsce to inwestycja wymagająca zaawansowanych technologii i specjalistycznego podejścia. Każdy z tuneli podnosi poziom bezpieczeństwa i komfortu użytkowników dróg, jednocześnie przyczyniając się do rozwoju lokalnej infrastruktury.