Zespół fortyfikacji powstały z inicjatywy Napoleona to unikat na skalę kraju. Historia tego miejsca sięga 1812 roku. Mury Twierdzy Modlin były świadkami pięknych zwycięstw i wielkich porażek, zmieniających się władz i ustrojów. W czasach pokoju obiektowi przyjdzie bytowanie w zupełnie innej, niż przewidziana pierwotnie, funkcji. Twierdza Modlin już niedługo stanie się miastem smart.
Twierdza Modlin to przede wszystkim zespół koszar obronnych z zewnętrznym i wewnętrznym pierścieniem umocnień i zabudowań. Z podręczników historycznych pamiętamy, że wzniesiono tu najdłuższy w Europie oraz jeden z najdłuższych na świecie budynków (2250 m!), cytadelę. To jeden z największych i najlepiej zachowanych przykładów architektury obronnej w całym kontynencie. Niestety, od kiedy obiekt przestał spełniać potrzeby wojska, podupadał, a w zasadzie wszystko, co miało jakąkolwiek wartość – jak okucia, piece czy balustrady – rozkradziono.
Z twierdzy w smart city
Zainteresowanie potencjalnych inwestorów pobudziły jednak wytyczne konserwatora zabytków dotyczące zagospodarowania terenu. Według nich funkcja mieszkalna jest możliwa, jednak nie może być jedyna. Założono ponadto, że twierdza musi pozostać dostępnym, otwartym dla lokalnej społeczności i służącym jej aktywizacji obiektem. Twierdza Modlin zmieniła właściciela w 2013 r., kiedy to poznańska Grupa Konkret S. A. odkupiła ją od Agencji Mienia Wojskowego za niecałe 18 mln zł. Wcześniej obiekt był dziewięciokrotnie wystawiany na sprzedaż (cena wyjściowa wynosiła 200 mln zł). Na rewitalizację spółka zamierza wydać nawet 400-480 mln euro. W zabytkowych budynkach wojskowych powstaną lofty, hotele, największe w tej części Europy centrum kongresowe, lokale usługowe, biura, galeria handlowa, centrum wellness, pole golfowe, uniwersytet, muzeum… Jednym słowem: nowy byt, całkowicie samodzielna jednostka, małe, niezależne miasto, dodatkowo uwzględniające nowoczesne rozwiązania, technologie i systemy.
Warszawa Modlin Smart City to projekt o niezwykłej energii, wspaniałej historii i obiecujących perspektywach - podkreśla Paulina Prusiecka, Marketing & Communication w Grupie Konkret.
Reklama
Wykup E-dostęp już teraz i bądź na bieżąco Kup E-dostęp
Aktywujac E-dostęp, masz możliwość w określonym czasie bądź w określonej ilości, czytać materiały publikowane na naszym portalu [oprócz treści PREMIUM].