Prace na bemowskim odcinku drugiej linii metra posuwają się naprzód w szybkim tempie, wspomagane sprzyjającymi warunkami pogodowymi. Na terenie budowanej stacji techniczno-postojowej Karolin stale przybywa torów, równocześnie trwają prace wykończeniowe w budynkach związanych z obsługą pociągów. Postępy widać również na stacjach pasażerskich, a tarcze TBM efektywnie drążą tunel, przybliżając zakończenie projektu.
Stacja Techniczno-Postojowa Karolin, która powstaje na zachodnim krańcu linii M2, powoli nabiera ostatecznego kształtu. Poszczególne budynki, w tym biurowiec przeznaczony dla pracowników Metra Warszawskiego, są niemal ukończone. Wewnątrz obiektów widoczne są już przyszłe pomieszczenia, gdzie układane są posadzki oraz malowane ściany. Na zewnątrz powstają tory, po których pociągi będą wjeżdżać i wyjeżdżać ze stacji techniczno-postojowej. Tunele łączące zaplecze techniczne ze stacją Karolin są widoczne nad powierzchnią, a kontrolę nad ruchem pociągów i pojazdów na terenie obiektu zapewni nowoczesny budynek nastawni.
Wielką dumą projektu są hale i budynki serwisowe. Zostały one zaprojektowane i realizowane z myślą o kompleksowej obsłudze taboru. Specjalne kanały i stanowiska techniczne umożliwią wygodne przeprowadzanie przeglądów, czyszczenie składów oraz ich serwisowanie, co znacznie usprawni użytkowanie.
Reklama
Prace postępują również na pasażerskich stacjach budowanego odcinka. Na stacji Chrzanów wykonano już funkcjonalne pomieszczenia w częściach technicznych oraz przygotowano schody prowadzące na antresolę, gdzie znajdować się będzie poziom -1. Te detale pokazują zaawansowanie projektu i precyzję, z jaką realizowane są prace.
Ostatnie tygodnie przyniosły wzmożoną aktywność na ulicy Lazurowej. Tam tarcze TBM Anna i Krystyna przeprowadzały prace polegające na drążeniu tuneli. Tarcza TBM Anna pierwsza dotarła na stację Lazurowa, podczas gdy tarcza Krystyna dołączyła do niej 8 marca, w Dzień Kobiet. Oba urządzenia mają jeszcze około pół kilometra do pokonania, aby połączyć budowany odcinek linii metra z istniejącą infrastrukturą na stacji Bemowo.
Kończony zachodni fragment linii M2 obejmie trzy nowe stacje. Stacja C3 „Lazurowa” będzie usytuowana w pobliżu skrzyżowania ulic Górczewskiej i Lazurowej. Stacja C2 „Chrzanów” powstaje przy ulicach Rayskiego i Szeligowskiej, a stacja C1 „Karolin” wraz z torami technicznymi zaprojektowana jest w rejonie Połczyńskiej i Sochaczewskiej. Za stacją „Karolin” powstaną tory prowadzące do nowej bazy techniczno-postojowej. Projekt przewiduje także budowę dwóch wentylatorni, które zwiększą funkcjonalność całej infrastruktury.
Całe przedsięwzięcie jest realizowane w ramach projektu „Budowa II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą – etap IV”, współfinansowanego przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027. Budżet projektu wynosi ponad 3 miliardy złotych, z czego dofinansowanie unijne to 1 125 milionów złotych.
Realizacja tego rozległego projektu postępuje z dużą dynamiką, przybliżając mieszkańców Warszawy do jeszcze lepiej skomunikowanego miasta.