Dwumiasto to idea integracji dwóch funkcjonujących samodzielnie ośrodków miejskich. Ich relatywnie bliskie położenie sprawia, że mieszkańcy, m. in. w celach dojazdów do pracy, przemieszczają się często między jednym ośrodkiem a drugim.
Różnego rodzaju ciążenia społeczno-ekonomiczne przekładają się na potrzebę wspólnej koordynacji niezbędnych rozwiązań (choćby w zakresie koordynacji transportu). Pomysł „dwumiasta” w Polsce pojawiał się w kontekście kilku par miast. Największe nadzieje pokładano w idei integracji (rozumianej przede wszystkim jako zacieśnienie współpracy) Warszawy i Łodzi, Bydgoszczy i Torunia, Lublina i Świdnika, Słupska i Ustki a także Słubic i Frankfurtu nad Odrą. Najczęściej plany te dotyczyły wspólnych wysiłków promocyjnych i to głównie w tym obszarze możemy znaleźć przykłady realnych działań w kierunku integracji. Natomiast plany stworzenia, dzięki wielkim projektom infrastrukturalnym, dwumiasta z Warszawy i Łodzi, jako odpowiedzi na potrzebę wygenerowania metropolii przynajmniej o znaczeniu kontynentalnym, nie wyszły poza deklaracje.
W przypadku Bydgoszczy i Torunia na drodze do integracji stoi nie tylko potrzeba dużych inwestycji, ale także konflikt, który ma już wielowiekową tradycję. Mogłoby się wydawać, że miasta te doskonale się uzupełniają. Toruń ze swoją akademicką funkcją oraz statusem wysokiej rangi ośrodka turystycznego a Bydgoszcz z portem lotniczym oraz potencjałem przemysłowym wydają się być idealnymi partnerami. Dotychczas miasta te przede wszystkim jednak ze sobą rywalizowały, ale jednocześnie to właśnie one mogą poszczycić się wyraźnym osiągnięciem zbliżającym je do idei dwumiasta. Jest nim bilet aglomeracyjny BiT City, który pozwala korzystać zarówno z połączenia kolejowego między obu miastami jak i z komunikacji publicznej w Bydgoszczy i Toruniu.
Reklama
Wykup E-dostęp już teraz i bądź na bieżąco Kup E-dostęp
Aktywujac E-dostęp, masz możliwość w określonym czasie bądź w określonej ilości, czytać materiały publikowane na naszym portalu [oprócz treści PREMIUM].