Z Jackiem Wesołowskim, dyrektorem zarządzającym Trei Real Estate Poland rozmawia Mieczysław T. Starkowski
Mieczysław T. Starkowski: Panie prezesie, niedawno została zamknięta galeria Sukcesja w Łodzi. Pana zdaniem, co było przyczyną tego upadku?
Jacek Wesołowski: Nie znam szczegółów tej sprawy, dlatego wolę powstrzymać się od oceny przyczyn zamknięcia tego obiektu. Galerie handlowe, inaczej niż parki handlowe, przeżywają generalnie trudny czas ze względu na pandemię koronawirusa. Zmniejszona liczba odwiedzin klientów jest z pewnością wyzwaniem dla wielu z nich. Jednak trudno mi powiedzieć, czy miało to wpływ akurat w tym przypadku.
Generalnie, jak Pan ocenia rynek powierzchni handlowych w Polsce?
Rynek ten podlega ciągłym zmianom, ale ich dynamika na skutek pandemii przerosła nasze oczekiwania. Już teraz doświadczamy skokowego rozwoju e-commerce i utraty rynku przez galerie handlowe, czego spodziewaliśmy się za 10 lat. Ta sytuacja wymaga zrewidowania strategii biznesowej i zastanowienia się nad rolą i funkcjami, jakie mają one pełnić w nowej rzeczywistości. Zwolniona przestrzeń komercyjna może być np. przeznaczona na biblioteki, coworkingi czy tanie mieszkania, jak to się dzieje w USA, gdzie według Green Street Advisors do końca przyszłego roku ma przestać działać nawet połowa wielkopowierzchniowych centrów. Czas pokaże, ile takich obiektów u nas odnajdzie swój sposób wyjścia z kryzysu i pozostanie na handlowej mapie Polski. Warto podkreślić, że parki handlowe wyszły z kryzysu bez szwanku w stosunku do okresu sprzed pandemii, ze wskazaniem na przyszły wzrost.
Jakie wyniki osiągnęła firma Trei Real Estate Poland w pierwszym półroczu tego trudnego roku?
Mimo wyzwań związanych z okresem lockdownu, w I połowie roku oddaliśmy do użytku zgodnie z planem, dwie inwestycje. W końcu lutego, czyli tuż przed wprowadzeniem stanu zagrożenia epidemicznego, otworzyliśmy Vendo Park w Jaworze o łącznej powierzchni najmu 6700 mkw. Całkowity koszt tej inwestycji wyniósł 8,7 mln euro. A w czerwcu uruchomiliśmy kolejny park handlowy naszej sieci, w Płocku, gdzie do dyspozycji najemców oddaliśmy łącznie 4200 mkw. Inwestycja warta 6,7 mln euro została w całości skomercjalizowana. Największymi najemcami naszego obiektu w Płocku są Lidl, KiK i Pepco. W tym roku planujemy otwarcie kolejnych pięciu obiektów, co oznacza, że będzie to nasz rekordowy rok pod tym względem.
Reklama
Wykup E-dostęp już teraz i bądź na bieżąco Kup E-dostęp
Aktywujac E-dostęp, masz możliwość w określonym czasie bądź w określonej ilości, czytać materiały publikowane na naszym portalu [oprócz treści PREMIUM].