Wykonawcą ponad 2-kilometrowego tunelu na trasie górskiego odcinka drogi ekspresowej S7 została włoska firma Astaldi. W finale przetargu na odcinek tunelowy zakopianki pomiędzy Naprawą i Skomielną Białą znalazło się sześć firm i konsorcjów.
Wszystkie zadeklarowały wykonanie inwestycji w 54 miesiące (wliczając miesiące zimowe) przy czym oferta Astaldi była najkorzystniejsza cenowo – tunel ma powstać za 969 mln zł. Wśród realizacji Astaldi, lidera przedsiębiorstw budowlanych we Włoszech i jednej z najważniejszych firm tego sektora na świecie, znajdują się m.in. metro w Mediolanie, Genui oraz budowa II linii warszawskiego metra.
Wybudowanie odcinka tunelowego drogi klasy S o długości ok. 3 km , w tym dwukomorowego tunelu o długości 2,058 km pod Małym Luboniem, oznacza w praktyce budowę dwóch równoległych do siebie obiektów podziemnych, z awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami oraz pełną infrastrukturą z wyposażeniem. Tunel będzie drążony w niejednorodnych skałach fliszu karpackiego, poprzecinanych uskokami. W projekcie przewidziano wykorzystanie metod odkrywkowej i drążeniowej przy wlocie i wylocie tunelu. Pozostały odcinek tunelu zostanie wykonany wyłącznie metodą drążeniową, przy czym wybór metody należy do Wykonawcy. Metoda drążenia jest uzależniona od warunków lokalnych górotworu. Projekt zakłada drążenie poprzez wiercenie i wysadzanie skały litej, choć otwarte szczeliny mogą prowadzić do niemożności bądź ograniczenia zakresu stosowania tej metody. Zgodnie z tabelami robót ziemnych, w związku z prowadzonymi pracami niwelacyjnymi gruntu oraz pracami związanymi z drążeniem tunelu, powstanie około 3 011 115,00 m3 nadmiaru ziemi.
Reklama
Wykup E-dostęp już teraz i bądź na bieżąco Kup E-dostęp
Aktywujac E-dostęp, masz możliwość w określonym czasie bądź w określonej ilości, czytać materiały publikowane na naszym portalu [oprócz treści PREMIUM].