W starożytności odwodnienia metropolii opierały się na odprowadzaniu zużytych lub opadowych wód do gruntu lub do rzek. Obecnie wiadomo, że szybkie odprowadzenie wód do odbiornika jest niekorzystne dla lokalnej gospodarki wodnej. Dlatego nowoczesne systemy odwodnienia dróg pozwalają na doprowadzenie możliwie największej części wód opadowych do bezpośredniego wsiąkania w grunt.
Projektowanie i wykonanie odwodnienia drogi wymaga znajomości wielu zagadnień hydrologiczno-hydraulicznych, technologicznych i materiałowych. Istotnym etapem jest właściwe rozpoznanie warunków wodno-gruntowych i geotechnicznych na obszarze odwadnianej zlewni.
W dalszej kolejności niezbędne jest określenie grubości zalegania warstw wodonośnych, słabo przepuszczalnych i ich współczynników filtracji. Ustalenia wymagają także kierunki przepływu wody podziemnej, głębokość jej zalegania oraz zakres wahań. To tylko część zadań, które stoją przed projektantem odwodnienia powierzchni komunikacyjnych.
Prewencja przede wszystkim
Brak lub niewłaściwie dobrany system odwodnienia drogi prowadzi do zalań i niekontrolowanego, niszczącego nawierzchnię spływu wód opadowych w formie cieków. W efekcie dochodzi do uszkodzenia drogi - spękań, wysadzeń, przełomów, kolein czy zapadnięcia jezdni lub drogi.
Szczególnie istotne dla użytkowników dróg, ale także dla nawierzchni drogi i jej podbudowy, jest sprawne i szybkie odprowadzanie wody w czasie deszczu. W przeciwnym wypadku może dojść do niebezpiecznego zjawiska aquaplaningu - gruba warstwa wody na jezdni może spowodować utratę kontaktu pojazdu z podłożem.
Dobry i efektywny system odwodnieniowy wszystkich rodzajów dróg ma za zadanie jak najszybsze i możliwie całkowite ujęcie i odprowadzenie wód deszczowych spływających do odbiornika nie tylko z pasa drogowego ale także poboczy, skarp oraz przyległego terenu, a także wód przenikających do konstrukcji nawierzchni.
Odpowiednio działający system odwodnienia dróg ma za zadanie odprowadzanie wód poza koronę drogi, oczyszczanie wód ze szkodliwych zanieczyszczeń pochodzących z użytkowania drogi oraz wprowadzanie wód do środowiska zgodnie z wymogami ochrony wód i prawa wodnego. Jego rolą jest ponadto obniżenie zwierciadła wód gruntowych do poziomu wymaganego od spodu konstrukcji nawierzchni.
Reklama
Wykup E-dostęp już teraz i bądź na bieżąco Kup E-dostęp
Aktywujac E-dostęp, masz możliwość w określonym czasie bądź w określonej ilości, czytać materiały publikowane na naszym portalu [oprócz treści PREMIUM].