Polskie Koleje Państwowe S.A. wybudują w Częstochowie nowoczesne centrum przesiadkowe, które zastąpi dotychczasowy dworzec kolejowy. 23 kwietnia podpisano umowę z generalnym wykonawcą, a prace budowlane ruszą wkrótce, zgodnie z projektem wyłonionym w konkursie architektonicznym.
Decyzja o rozbiórce obecnego dworca została podjęta na podstawie licznych analiz i konsultacji społecznych przeprowadzonych od 2017 roku. Dotychczasowy budynek, choć przestronny, jest niefunkcjonalny i nie spełnia współczesnych standardów technicznych ani wymogów użytkowników. Jego duża część pozostaje niewykorzystana, pomieszczenia handlowe są słabo dostępne, a brak infrastruktury, takiej jak instalacje wodno-kanalizacyjne w pasażu nad torami, tylko pogłębia problemy.
Reklama
Nowy obiekt będzie w pełni dostosowany do potrzeb współczesnych podróżnych, w tym osób z ograniczoną mobilnością i niepełnosprawnościami. Na powierzchni 5231 mkw. znajdą się funkcjonalne przestrzenie handlowe rozmieszczone w ciągach pieszych, co zapewni lepszą dostępność i atrakcyjność dla najemców. Dodatkowo, nowe centrum przesiadkowe zoptymalizuje połączenia między komunikacją kolejową i autobusową, oferując wygodę w przemieszczaniu się. Koszty utrzymania tego budynku będą niższe od kosztów modernizacji dotychczasowego dworca, generując jednocześnie mniejsze obciążenie ekologiczne dzięki energooszczędnym rozwiązaniom.
Koszt budowy nowego obiektu wyniesie 119 mln zł brutto, co jest znacząco niższą kwotą w porównaniu z szacowanym kosztem przebudowy istniejącego budynku (198 mln zł brutto). Gdyby doszło do zmiany w zaawansowanym etapie realizacji, PKP S.A. utraciłoby unijne dofinansowanie z programu FEnIKS oraz poniosło koszty nowych analiz, projektów i roszczeń kontrahentów.
Obecny projekt, pomimo opóźnień wynikających ze starań o wpisanie dworca do rejestru zabytków, doczekał się finalnej akceptacji i zgody na budowę. Nowoczesny dworzec w Częstochowie to inwestycja, która nie tylko pozytywnie wpłynie na jakość obsługi podróżnych, lecz także stanie się dumą miasta, dostosowując infrastrukturę do standardów XXI wieku.
W grudniu 2019 roku PKP wyłonił zwycięski projekt w konkursie architektonicznym. O docenienie starały się 23 prace, ale największe uznanie uzyskała ta opracowana przez zespół pracowni Top Projekt Marek Wawrzyniak (Rybnik), NStudio (Paryż) i Studio Antonini (Paryż).