Minister infrastruktury, Dariusz Klimczak, podpisał Program Inwestycji, pozwalający na rozpoczęcie przygotowań do realizacji północno-wschodniego odcinka Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW). Dzięki temu możliwe stanie się opracowanie dokumentacji niezbędnej do ogłoszenia przetargu na prace przygotowawcze.
Przed ogłoszeniem postępowania inwestor planuje skonsultować się z przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego z terenów objętych przyszłymi pracami. Zebrane stanowiska i uwagi zostaną poddane analizie i, jeśli to możliwe, uwzględnione w założeniach projektowych. Kolejnym krokiem będzie wykonanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ), które przeanalizuje różne warianty przebiegu trasy, w tym możliwość wykorzystania istniejącej drogi krajowej. Priorytetem będzie wybór wariantu korzystnego pod względem społecznym, środowiskowym i ekonomicznym, który połączy się z zachodnią częścią OAW i od strony wschodniej ominie Warszawę.
Reklama
Równolegle prowadzone są prace nad wariantowym przebiegiem zachodniej części OAW, obejmujące m.in. analizę połączeń z autostradą A2 i drogą ekspresową S8. Jednym z rozważanych rozwiązań jest wykorzystanie istniejącej drogi krajowej nr 50, co wymaga szczegółowej analizy infrastruktury drogowej w tym rejonie.
Projekt OAW zakłada cztery możliwe warianty przebiegu trasy, z czego trzy poprowadzone zostaną po nowym śladzie, a czwarty zakłada adaptację drogi krajowej nr 50. Wszystkie opracowywane są z jednakowym poziomem szczegółowości, aby zapewnić transparentne konsultacje społeczne i uzyskać opinie zainteresowanych stron, w tym samorządów, organizacji pozarządowych oraz mieszkańców.
Konsultacje i spotkania informacyjne zaplanowano na drugą połowę 2025 roku. Po uwzględnieniu zgłaszanych uwag i przeprowadzeniu analizy wielokryterialnej wybrany zostanie preferowany wariant trasy, który zostanie następnie przedstawiony we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Wniosek do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska ma zostać złożony w drugiej połowie 2026 roku.