Do tej pory 25, ale będzie więcej. Właśnie tyle umów podpisali drogowcy od początku roku na realizację ponad 330 kilometrów nowych dróg. Wartość tych kontraktów wyniosła ponad 12,4 mld złotych.
W drugim półroczu Dyrekcja planuje parafować dokumenty na kontrakty o wartości około 8 mld złotych tak, aby zamknąć 2024 rok 20 mld złotych zabezpieczonymi na inwestycje. Aktualnie w realizacji znaduje się ponad 1,6 tys. kilometrów nowych tras.
Reklama
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma obecnie w przetargach 21 zadań na odcinki o łącznej długości około 183 kilometrów. Wśród realizowanych w tym momencie 122 zadań jest nieco ponad 100 kilometrów autostrad i ponad 1,2 tys. kilometrów dróg ekspresowych. Jednocześnie trwają prace przygotowawcze na ponad 3 tys. kilometrów dróg, z czego blisko połowa to ekspresówki. GDDKiA jest dla części z nich na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowych, rozpatrywania odwołań od nich lub uzupełniania dokumentacji, głównie o badania geologiczne. Ponadto trwa także opracowywanie dokumentacji niezbędnej do składania wniosków o wydanie decyzji środowiskowej.
Dyrekcja sukcesywnie udostępnia również kierowcom kolejne fragmenty zakończonych inwestycji. Jeszcze podczas wakacji otwarty dla ruchu zostanie ponad szesnastokilometrowy odcinek S3 Bolków - Kamienna Góra z dwoma, dwunawowymi tunelami, z czego jeden o długości prawie 2,5 kilometra. Planowane jest także udostępnienie w tym roku dwóch ostatnich fragmentów tej trasy o łącznej długości 33 kilometrów: Świnoujście - Dargobądz i Dargobądz - Troszyn.
Dwadzieścia lat temu mieliśmy blisko 720 km dróg szybkiego ruchu. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji ponad siedmiokrotnie dłuższą sieć tych dróg liczącą 5128 km, w tym 1849,2 km autostrad (ok. 465 km to odcinki koncesyjne) i 3278,8 km dróg ekspresowych. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, celem jest sieć dróg szybkiego ruchu o łącznej długości ok. 7980 km, w tym ok. 2100 km autostrad.