Przygotowania do budowy Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW) powracają na właściwe tory. Według doniesień, trwają obecnie prace nad realizacją odcinka o długości 14 kilometrów, który stanowi kluczowy element Warszawskiego Węzła Drogowego.
Dokumentacja i nowe analizy
Pierwszym krokiem będzie przygotowanie dokumentów niezbędnych do ogłoszenia przetargu na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Władze poinformowały również o wycofaniu wniosków złożonych w 2015 roku do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku. Jak zaznaczono, „pozwoli to na wznowienie postępowania przetargowego, które wyłoni firmę projektową”. Nowy wykonawca będzie odpowiedzialny za ponowną analizę możliwych wariantów przebiegu trasy, uwzględniając m.in. opcję budowy tunelu.
Prace projektowe obejmą zastosowanie nowoczesnych technologii oraz wykorzystanie dotychczasowych doświadczeń z realizacji podobnych inwestycji. Wybrane rozwiązanie ma być zoptymalizowane społecznie, środowiskowo i ekonomicznie, co według przedstawicieli projektu ma kluczowe znaczenie dla jego przyszłej realizacji.
Udział mieszkańców
Podczas prac projektowych planowane jest zorganizowanie serii spotkań informacyjnych dla mieszkańców. Jak mówi jeden z przedstawicieli inwestycji, „opinie lokalnych społeczności będą brane pod uwagę, a wszystkie zgłoszenia przeanalizują projektanci.” Podjęte działania mają na celu zapewnienie transparentności procesu i uwzględnienie uwag mieszkańców.
Po zakończeniu analiz wielokryterialnych do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie trafi nowy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Jej uzyskanie umożliwi opracowanie szczegółowego projektu technicznego. Kolejnym krokiem będzie przygotowanie projektu budowlanego oraz uzyskanie decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej). Szacuje się, że proces budowy WOW może potrwać od 2032 do 2035 roku, pod warunkiem sprawnych uzgodnień i procesu decyzyjnego.
Reklama
Spór prawno-środowiskowy i jego konsekwencje
Wschodnia Obwodnica Warszawy od lat była przedmiotem licznych kontrowersji prawno-środowiskowych. W 2015 roku do RDOŚ w Warszawie złożono wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla dwóch odcinków S17 WOW: Drewnica-Ząbki oraz Ząbki-Warszawa Wschód. W 2017 roku postępowania przekazano do RDOŚ w Białymstoku, a rok później wydano stosowne decyzje środowiskowe. Jednak w 2021 roku Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska uchyliła te decyzje, co wywołało długotrwałe spory sądowe. Dopiero w styczniu 2024 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił decyzję GDOŚ w sprawie jednego z odcinków. Mimo tych działań, jak podkreślają inwestorzy, dokumentacja projektowa zdążyła się zdezaktualizować, co wymusza aktualizację planów niezależnie od wyniku sporów.
Warszawski Węzeł Drogowy - dotychczasowe osiągnięcia i wyzwania
Budowa Warszawskiego Węzła Drogowego trwa od 2008 roku. Kierowcy mają do dyspozycji 68 kilometrów trasy, w tym odcinki Południowej Obwodnicy (S2) i trasy S8. Jednak brakujący 14-kilometrowy fragment WOW na trasie Drewnica–Warszawa Wschód uniemożliwia pełne domknięcie ringu drogowego wokół stolicy. W efekcie wielu kierowców korzysta z lokalnych dróg wojewódzkich i ulic miejskich, co prowadzi do powstawania korków i obciążenia infrastruktury. Najbardziej zatłoczone odcinki ringu, w tym fragment S8 na wysokości Powązek oraz most Grota-Roweckiego, obsługują blisko 200 tys. pojazdów dziennie. Nowy tunel w ciągu ursynowskiego odcinka S2 obsługuje średnio 77 tys. pojazdów dziennie.
Według przedstawicieli odpowiedzialnych za realizację projektu, domknięcie WOW jest kluczowe dla odciążenia stolicy oraz poprawy komfortu i bezpieczeństwa kierowców. Jak zaznaczają, „działania podjęte teraz dają szansę na szybszą realizację całego projektu i zakończenie wieloletniego impasu”.