Po wielu latach wstępnych analiz i planów, MPK Wrocław ogłosiło przetarg na zaprojektowanie nowoczesnej zajezdni tramwajowej na osiedlu Leśnica, w rejonie Nowych Żernik. Projekt oznacza początek największej inwestycji w infrastrukturę transportową w powojennej historii Wrocławia. Szacowany koszt budowy przekroczy miliard złotych, a zakończenie prac projektowych jest planowane na najbliższe 18 miesięcy.
Lokalizacja nowej zajezdni
Zajezdnia zostanie ulokowana w obszarze Nowych Żernik, na terenie graniczącym z torami kolejowymi od południa oraz autostradową obwodnicą Wrocławia (A8) od wschodu. W północno-wschodniej części działki znajdują się zabudowania mieszkalne osiedla. Dzięki tej strategicznej lokalizacji obiekt usprawni funkcjonowanie komunikacji tramwajowej w zachodniej części miasta, odciążając obecne trzy zajezdnie, które obsługują wschód Wrocławia.
Główne funkcje i wyposażenie
Nowa zajezdnia ma pomieścić 150 nowoczesnych tramwajów. Obiekt zostanie wyposażony w:
- Warsztaty serwisowe i remontowe, które umożliwią skomplikowane naprawy na miejscu, eliminując konieczność zlecania ich firmom zewnętrznym.
- Myjnię i lakiernię, zapewniające utrzymanie pojazdów w doskonałym stanie technicznym i wizualnym.
- Centrum obsługi technicznej oraz Centrala Ruchu, odpowiedzialne za bieżące operacje logistyczne.
- Zaawansowaną infrastrukturę diagnostyczną, wspierającą precyzyjne i szybkie wykrywanie usterek.
Reklama
Zrównoważona infrastruktura
W realizacji projektu zastosowane zostaną nowoczesne technologie zmniejszające wpływ inwestycji na środowisko naturalne. Wśród rozwiązań znajdą się m.in.:
- Panele fotowoltaiczne, generujące energię na potrzeby obiektu.
- Systemy odzysku wody deszczowej, wykorzystywane m.in. w procesach mycia tramwajów.
- Rekuperacja oraz pompy ciepła, umożliwiające oszczędne ogrzewanie i chłodzenie budynków.
- Oświetlenie LED, obniżające zużycie energii elektrycznej.
Przygotowanie na nowe trasy
Nowa zajezdnia będzie kluczowym elementem infrastruktury przygotowanej na rozwój sieci tramwajowej we Wrocławiu. W najbliższych latach planowana jest budowa nowych tras tramwajowych, w tym trasy na Swojczyce, która zostanie uruchomiona w najbliższym czasie, oraz połączeń na Jagodno, Maślice i Klecinę, które powstaną do 2028 roku. Zajezdnia umożliwi optymalne zarządzanie taborem, skróci trasy serwisowe oraz zwiększy liczbę obsługiwanych linii tramwajowych.
Korzyści dla mieszkańców
Nowa inwestycja nie tylko wspomoże rozwój transportu publicznego, ale również przyczyni się do poprawy dostępności komunikacyjnej dla mieszkańców Nowych Żernik. W ramach budowy powstanie kilometrowy odcinek torowiska wzdłuż al. Architektów, zakończony nową pętlą tramwajową i przystankiem zlokalizowanym bliżej osiedla.
Według Anny Pietrońskiej, przewodniczącej zarządu osiedla Leśnica, nowe rozwiązania komunikacyjne są szczególnie ważne dla seniorów, dla których dotarcie do przystanków przy ul. Kosmonautów stanowi obecnie wyzwanie.
Podsumowanie inwestycji
Zajezdnia tramwajowa na Nowych Żernikach to strategiczna inwestycja, która znacząco wpłynie na rozwój transportu publicznego we Wrocławiu. Umożliwi lepsze zarządzanie taborem, zwiększy standardy obsługi pasażerów oraz przygotuje miasto na rosnące potrzeby w zakresie komunikacji miejskiej. Jak podsumował prezes MPK Wrocław, Witold Woźny, każda zajezdnia jest sercem komunikacyjnym miasta, zapewniając sprawne i efektywne funkcjonowanie codziennego transportu.