Gdański samorząd wyłoży ponad 220 mln złotych na nową inwestycję infrastrukturalną. To tylko około 10 proc. wartości całej realizacji nowej trasy PKM, ale samorządowcy są pewni, że odcinek kolejowy łączący Śródmieście z Gdańskiem Południe powstanie w ciągu sześciu lat.
Szacowany koszt całego przedsięwzięcia wynosi ponad 2 mld złotych natomiast kwota miejskiego dofinansowania została podzielona na 60 mln na rok 2028 i 161,4 mln złotych na rok 2029. Odcinek PKM Południe poprowadzi ze stacji Gdańsk Śródmieście do stacji Gdańsk Kowal i będzie powstawać etapami.
Reklama
Na początek zaplanowano budowę nowej linii kolejowej o długości około czterech kilometrów wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych węzła integracyjnego. Faza numer dwa to budowa nowej linii kolejowej stanowiącej przedłużenie odcinka nr 1. Jej długość wyniesie około 3,5 kilometra. Fragment ten poprowadzi od węzła integracyjnego Łostowice – Świętokrzyska w kierunku Zachodniej Obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Gdańsk – Kowale. Zadanie obejmie też budowę tego ostatniego elementu infrastruktury.
Siedmiokilometrowy odcinek aglomeracyjny ma przebiegać głównie pod ziemią stąd też pojawiają się analogie do metra. Na trasie działać będzie sześć przystanków, wokół których zaplanowano nowe centra aktywności lokalnej. Według przyjętego harmonogramu działania na początku przyszłego roku wyłoniony zostanie projektant, który rozpocznie prace projektowe. Po około dwóch latach gotowy będzie projekt, a inwestycja ma zostać oddana do użytku w 2030 roku.