W Porcie Gdańsk rozpoczęła się budowa szóstego stanowiska przeładunkowego w Naftoporcie – terminalu należącym do Grupy Kapitałowej PERN S.A.. Inwestycja ma zwiększyć zdolności operacyjne portu, poprawić bezpieczeństwo energetyczne kraju oraz wzmocnić jego pozycję w regionie Morza Bałtyckiego. Umowę na realizację projektu podpisano z generalnym wykonawcą, firmą DORACO.
Naftoport odgrywa kluczową rolę w krajowym systemie dostaw surowców energetycznych. Terminal obsługuje import i eksport ropy naftowej oraz paliw, zaopatrując rafinerie w Gdańsku i Płocku, a także umożliwiając tranzyt do państw Europy Środkowej. Rozbudowa o nowe stanowisko przeładunkowe, oznaczone literą „W”, ma zwiększyć możliwości przeładunkowe Naftoportu do 49 mln ton rocznie.
Nowa infrastruktura obejmie nabrzeże z estakadami rurowymi, drogi dojazdowe, instalacje techniczne i systemy zabezpieczeń środowiskowych. Będzie to drugie stanowisko w terminalu przystosowane do obsługi największych tankowców typu VLCC (Very Large Crude Carrier) o długości ponad 300 metrów i zanurzeniu do 15 metrów. Jego przepustowość szacowana jest na około 9 mln ton rocznie, co pozwoli na jednoczesną obsługę czterech dużych zbiornikowców i skrócenie czasu przeładunku.
Reklama
Projekt ma istotne znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. Zwiększenie przepustowości terminalu umożliwi dalszą dywersyfikację źródeł dostaw surowców i ograniczenie zależności od kierunków wschodnich. Według pełnomocnika rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej, inwestycja wpisuje się w długofalową strategię wzmacniania odporności krajowego systemu energetycznego oraz zapewnienia stabilnych dostaw ropy i paliw.
Naftoport odpowiada za ponad 50% całkowitych przeładunków Portu Gdańsk. W 2024 roku terminal obsłużył rekordowe 39 mln ton surowców i 489 tankowców. Rosnące zapotrzebowanie na transport morski stało się impulsem do rozbudowy infrastruktury i zwiększenia jej wydajności.
Generalnym wykonawcą inwestycji jest DORACO, polska spółka z ponad 35-letnim doświadczeniem w budownictwie hydrotechnicznym. Firma realizowała wcześniej m.in. rozbudowę Nabrzeży Wisłoujście i Zbożowego w Porcie Gdańsk oraz modernizacje w portach Gdyni, Szczecina i na wybrzeżu Bałtyku.
Wartość inwestycji wynosi około 455 mln zł netto, z czego 239 mln zł pokryje Naftoport, a 216 mln zł Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. Zakończenie prac budowlanych i uruchomienie nowego stanowiska planowane jest na drugą połowę 2028 roku.
Rozbudowa Naftoportu stanowi element szerzej zakrojonego rozwoju infrastruktury energetycznej w rejonie Zatoki Gdańskiej, obejmującego również terminal FSRU do odbioru gazu skroplonego i terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych. Nowe stanowisko w Porcie Północnym wzmocni pozycję Gdańska jako jednego z najważniejszych portów przeładunkowych w regionie oraz istotnego ośrodka bezpieczeństwa energetycznego kraju.