Miasto Poznań zaprezentowało zaktualizowaną koncepcję zagospodarowania Wolnych Torów – jednego z najważniejszych i najbardziej złożonych projektów urbanistycznych ostatnich lat. Opracowanie, przedstawione podczas posiedzenia Komisji Polityki Przestrzennej oraz Komisji Transportu Rady Miasta 21 listopada, wyznacza kierunek przekształcenia 117-hektarowego obszaru poprzemysłowego w pełnowartościową, śródmiejską dzielnicę łączącą Łazarz i Wildę.
Jak podkreśla prezydent Jacek Jaśkowiak, projekt ma się stać symbolem nowego podejścia do rozwoju miasta – zrównoważonego, kompletnego i opartego na wysokiej jakości przestrzeniach publicznych. Jednym z kluczowych elementów aktualizacji była zmiana filozofii w zakresie kształtowania terenów rekreacyjnych; zamiast centralnego placu zaplanowano duży park mozaikowy, integrujący przyszłą zabudowę mieszkaniową, usługową i edukacyjną. Nowe założenia wynikają również z trudnych do przewidzenia kosztów wcześniejszych rozwiązań mostowych oraz ze zmian własnościowych na całym obszarze, co wymagało ponownego przeanalizowania układu urbanistycznego.
Mimo przeprowadzonych modyfikacji ogólny kierunek rozwoju pozostaje niezmienny. Wolne Tory mają stać się dzielnicą wielofunkcyjną, opartą na zabudowie średniowysokiej i wysokiej, z lokalnymi dominantami porządkującymi przestrzeń. Strukturę komunikacyjną projektuje się wokół osi północ–południe z nową linią tramwajową jako kręgosłupem transportowym. Integralną częścią systemu będzie rozbudowa ul. Dolnej Głogowskiej oraz tunel łączący Wildę i Łazarz. W północnej części obszaru przewidziano kładkę pieszo-rowerową, uznaną za optymalne rozwiązanie dla usprawnienia ruchu między dzielnicami, przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów infrastrukturalnych.
Reklama
Park mozaikowy, który stanie się główną przestrzenią społeczną, zaprojektowano jako elastyczną strukturę zielonych wnętrz korespondujących z różnymi funkcjami otoczenia. Jego sąsiedztwo wypełnią usługi, a także adaptowane zabytkowe obiekty kolejowe. Duży nacisk położono na powiązanie terenów rekreacyjnych z mniejszymi formami zieleni w poszczególnych kwartałach, pasach drogowych i na dachach budynków, co ma stworzyć spójny, wielowarstwowy system zielonej infrastruktury.
Istotnym elementem całości jest projekt przygotowywany przez Geo Grupę we współpracy z CDF Architekci oraz Miejską Pracownią Urbanistyczną. Obejmuje on ponad 20 hektarów w centralnej i południowej części Wolnych Torów. To jeden z największych obszarów inwestycyjnych w obrębie projektu, a jego zagospodarowanie będzie miało kluczowe znaczenie dla tempa przekształceń oraz charakteru przyszłej dzielnicy. Geo Grupa i CDF Architekci zakładają stworzenie intensywnej, otwartej i zielonej zabudowy, w której uzupełniają się funkcje mieszkaniowe, biurowe, usługowe i rekreacyjne. Koncepcja została dopasowana do miejskich wytycznych i równolegle konsultowana z MPU, co pozwoliło uzyskać spójność z szerokimi założeniami planistycznymi.
Pracownia CDF Architekci podkreśla, że udział w tym projekcie to jedno z najistotniejszych wyzwań urbanistycznych w ostatnich latach. Opracowanie jest efektem wielomiesięcznej pracy projektowej i analitycznej, w której kluczowe było dopasowanie wizji do wielkoskalowego charakteru miejsca oraz do kierunków polityki przestrzennej miasta. Realizacja tej części Wolnych Torów ma stać się impulsem do dalszej transformacji obszaru oraz stworzyć fundamenty dla powstania nowej śródmiejskiej dzielnicy.
Wolne Tory od lat postrzegane są jako teren o ogromnym potencjale, a aktualna koncepcja znacząco przybliża Poznań do rozpoczęcia wieloetapowej realizacji. Dzięki połączeniu miejskich działań planistycznych i zaangażowaniu inwestorów prywatnych projekt ma szansę stać się jedną z najważniejszych przemian strukturalnych w historii współczesnego miasta.